MERELBEKE – Lidl schenkt vervroegd een recordbedrag van 120.000 euro aan de Belgische voedselbanken nu de organisatie aan de alarmbel trekt. Dat bedrag voor een half jaar ligt drie keer hoger dan voor heel 2019. Lidl kon dit recordbedrag de voorbije zes maanden inzamelen dankzij het grote succes van zijn initiatief ‘Good Taste, Zero Waste’. Daarbij kunnen consumenten verse producten waarvan de houdbaarheidsdatum dezelfde dag verstrijkt tegen lagere prijzen kopen. De inkomsten daarvan gaan integraal naar de Voedselbanken.
De Belgische voedselbanken trekken aan de alarmbel en zijn dringend op zoek naar nieuwe giften. Door de coronacrisis zien ze tot 20% meer vraag naar gratis voedsel. In 2000 deden 92.000 Belgen een beroep op de voedselbank, in 2010 waren dat er 115.000 en vandaag zitten ze aan 195.000 hulpbehoevenden. De extra steun van Lidl is dus meer dan welkom.
“De Belgische Voedselbanken zijn bijzonder verheugd met het succes van de ‘Good Taste Zero Waste’ actie. Wij wensen de Lidl-medewerkers en consumenten die hiertoe hebben bijgedragen oprecht te danken. De schenking is zeer welkom. Aldus kunnen we niet alleen beter tegemoet komen aan de toegenomen vraag naar voedselhulp ten gevolge van de coronacrisis, maar kunnen we ook het productassortiment voor de behoeftige mensen die aangewezen zijn op voedselhulp gevarieerder en kwaliteitsvoller maken”, zegt Jef Mottar, voorzitter van de Belgische Federatie van Voedselbanken
Steun voedselbanken maal drie
Lidl schonk in 2019 in totaal nog 40.000 euro aan de voedselbanken, maar kon dat bedrag nu op een half jaar tijd verdrievoudigen naar 120.000 euro. Dat recordbedrag komt er dankzij de lancering van ‘Good Taste, Zero Waste’ in februari, een initiatief om voedselverliezen te beperken en tegelijk geld in te zamelen voor de voedselbanken. Lidl biedt daarbij in aparte bakken producten die nog altijd geschikt zijn voor consumptie aan tegen lage prijzen. Het gaat bijvoorbeeld om dozen met 3 kg groenten en fruit voor 1 euro of vlees en vis dat dezelfde dag nog gegeten moet worden voor 0,50 euro. De inkomsten uit ‘Good Taste, Zero Waste’ gaan integraal naar de Belgische Federatie van Voedselbanken.
Ook de supermarktketen merkt dat deze goedkopere producten tegen de houdbaarheidsdatum de afgelopen maanden sterk aanslaan. Of dit een rechtstreeks effect van de coronacrisis is, is moeilijk te zeggen gezien het project vlak voor de uitbraak in ons land van start ging. Klanten kochten sinds februari liefst 545.442 stuks van zuivelproducten en verse producten zoals gemengde salades aan 0.20 euro, 477.739 stuks van vlees, vis of gebak aan 0.50 euro en 218.405 stuks van groenten en kruiden aan 1 euro. In totaal kon Lidl zo al 1.078 ton voedselverspilling tegengaan.
Keuzevrijheid en efficiënter dan bedeling
De voedselbanken kunnen met die 120.000 euro volledig zelf kiezen welke producten ze bij Lidl aankopen. Vroeger had de supermarktketen een samenwerking met lokale organisaties om voedsel te verzamelen dat nog voor consumptie geschikt was, maar in de praktijk verliep dat niet altijd even efficiënt door een beperkte capaciteit en een complexe administratie.
Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl: “Dankzij ons initiatief ‘Good Taste, Zero Waste’ kunnen we meer inzamelen voor de voedselbanken en hebben ze keuzevrijheid over wat ze aankopen. Bovendien past het in onze ambitie om tegen 2025 voedselverlies met 50% te verminderen.”