7B8A6839-min

Starter van de week: pas afgestudeerde Chloé start Bolt Social Agency

SINT-NIKLAAS/BELSELE – Chloé Van Kerchove (23) studeerde pas af in juni en startte op 1 juli meteen haar eigen bedrijf Bolt Social Agency. Hiermee begeleidt ze bedrijven in hun social media strategie. Dat gaat van het overnemen van de sociale mediakanalen van een bedrijf tot het organiseren van influencer events en coaching sessies. “Er komt veel kijken bij de opstart van een eigen zaak, maar als je vertrouwen hebt in jezelf, geraak je er wel!”

De sprong naar het zelfstandige leven is groot en risicovol. Toch hield het de jonge Waaslandse Chloé Van Kerchove niet tegen om meteen na haar studies Communicatiewetenschappen haar eigen bedrijf op te richten. “In mei heb ik mijn masterproef ingediend, en vervolgens zat ik gewoon thuis door de coronacrisis”, vertelt ze. “Tijdens de zoektocht naar een job vond ik niets wat me echt 100% lag. Als jobstudent had ik al de sociale media voor enkele bedrijven verzorgd en wilde hierin verder gaan. Zo ben ik op het idee gekomen om als zelfstandige te starten. Tijdens de lockdown werkte ik mijn website en businessplan uit waarna ik op 1 juli 2020 officieel de stap zette.”

Social media begeleiding

Met Bolt Social Agency neemt ze de sociale media van bedrijven over, gaat campagnes opzetten, influencer events organiseren, producten in de kijker zetten… Ze verzorgt ook coaching sessies rond sociale media. “Ik bekijk dan samen met de klant hoe ze een pagina kunnen aanmaken en geef tips mee om hier zo veel mogelijk rendement uit te halen”, legt Chloé uit. Daarnaast kan je ook beroep doen op haar copywriting skills voor flyers of teksten op de website.

Bedrijven tekenen voor een bepaald pakket tegen een vaste maandelijkse kost. “De meesten starten met een klein pakket, maar groeien vervolgens door en nemen er ook de andere diensten bij. Het is de bedoeling een langdurige samenwerking met mijn klanten op te bouwen”, vertelt Chloé. De klantenportefeuille van Bolt Social Agency is zeer divers, gaande van kleine lokale handelaars en horecazaken tot kmo’s en grote bedrijven.

Er komt meer bij kijken dan je denkt

“Geen enkele dag en geen enkel project is hetzelfde en net dat vind ik zo fijn!”, aldus Chloé. “Ik ben wel verschoten van hoeveel er komt kijken bij het starten van een eigen zaak. Zo had ik nog nooit een boekhouding gedaan en zijn er ook heel wat kosten zoals sociale zekerheid, verzekering, aanschaffen van programma’s,… Ik zou andere starters aanraden om zich op voorhand goed te informeren en zich te laten begeleiden door iemand professioneel.”

Toch heeft Chloé absoluut geen spijt van haar beslissing. “Het is echt supertof om op jonge leeftijd al iets te kunnen uitbouwen. Nu heb ik nog alle tijd want ik heb bijvoorbeeld nog geen kinderen. Je moet gewoon geloven in jezelf en ervoor gaan, dan geraak je er wel.”

Groeien

Chloé wil nu met Bolt Social Agency vooral nog enkele grote klanten en projecten binnenhalen. “Er is enorm veel vraag naar mijn diensten. na 2 maanden heb ik al een 13-tal klanten en ben ik wekelijks in gesprek met 2 à 3 potentiële nieuwe klanten”, vertelt ze. “Naar de toekomst toe zou ik graag een eigen kantoor hebben, want momenteel werk ik nog van thuis uit. Mijn droom is om Bolt Social Agency te zien groeien en ook anderen de kans te geven om hun creativiteit te uiten binnen het bedrijf. Op termijn wil ik dan ook iemand aanwerven zodat we de krachten kunnen bundelen en zoveel mogelijk interessante en leuke projecten kunnen binnenhalen.”