North Sea Port TOM45924 crop

North Sea Port kent zijn verwachte dipje

GENT, TERNEUZEN – Het zal wel niemand verbazen: North Sea Port kent zijn dipje. Oorzaak: het begint met een c en eindigt met een a. De tijdelijke terugval wordt duidelijk bij het bekendmaken van de halfjaarcijfers. Maar er is ook ontzettend positief nieuws: nooit liepen er vanwege de bedrijven zoveel aanvragen binnen voor concessies van gronden.

North Sea Port boekte in het eerste halfjaar van 2020 een goederenoverslag via zeevaart van 32,4 miljoen ton, een daling van 11,5%. De coronacrisis liet zich – zoals verwacht – pas echt in het tweede kwartaal voelen. Vooral de overslag van massagoederen deelt in de klappen. Waren de eerste zes maanden van vorig jaar nog goed voor 36,6 miljoen ton overslag via zeeschepen, dan was dit in dezelfde periode voor dit jaar 4,2 miljoen ton minder. Kanttekening, het eerste semester van 2019 was het beste ooit.

De dalende cijfers zitten in alle sectoren, uitgezonderd bij de containers. Vloeibare bulk daalde met 17,3% (1,8 miljoen ton), de droge bulk nam met 7,2% af (1,3 miljoen ton), ro/ro kende een terugslag van 29% (0,5 miljoen ton) en breakbulk ging er 13% op achteruit (0,7 miljoen ton). De verliezen laten zich dus vooral in de overslag van bulkgoederen optekenen. De overslag van containers ging er evenwel 5,4% op vooruit. De groei in de containeroverslag blijft zich ook nu nog steeds verderzetten. Een aantal bedrijven in North Sea Port wist de laatste drie jaar immers nieuwe (lijn)diensten aan te trekken. Een blijvende opsteker.

Hoop op beterschap

De coronacrisis liet zich vooral tijdens het tweede kwartaal zien, dat op 15,6 miljoen ton af klopte tegenover 18,7 miljoen ton in 2019. Dit maakt een verschil van 3,1 miljoen ton of een daling met 16,4%. Het eerste kwartaal van dit jaar kende nog een daling van 6,6%. Voor binnenvaart noteerde North Sea Port deze eerste jaarhelft een overslag van 28 miljoen ton ten opzichte van 29,5 miljoen ton in 2019. Een daling van 5% (1,5 miljoen ton).

De overslag via binnenvaart houdt beter stand in vergelijking tot zeevaart. Dat komt voornamelijk door het betere eerste kwartaal waar een meeroverslag van 4,2% werd behaald ten opzichte van 2019 (0,6 miljoen ton). Het tweede kwartaal toont dan weer een verlies van 14% (2,1 miljoen ton). De verliezen zijn terug te vinden in dezelfde sectoren als bij de zeevaart. Dit is een natuurlijk gevolg van North Sea Port als overslagcentrum tussen zeevaart en binnenvaart.

De coronacrisis stopt de gestage groei van North Sea Port en hakt stevig in op de goederenoverslag. De grensoverschrijdende haven kijkt echter uit naar een licht herstel van de goederenoverslag via zeevaart en binnenvaart naar het einde van het jaar toe.

Concessies in stijgende lijn

Daan Schalck, topman van de haven, heeft het in deze fase over een operatie schade beperken, wat niet meer dan logisch is. “Als we het jaar kunnen afsluiten aan min tien tot min elf procent, slagen we in dat opzet”, aldus Schalck. Hij blijft ook optimistisch gestemd en dat om meer dan één reden. “We monitoren op regelmatige basis onze klanten en ook daar merken we geloof dat alles stabiliseert en beter wordt”, zegt Daan Schalck. “Zeer positief is ook dat de geplande investeringen van grote bedrijven gewoon doorgaan. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de bouwwerven van Heylen, aan Sea Invest en aan Essers, alles loopt gewoon door. Last but not least is het vooral verheugend dat de concessie aanvragen vanwege de bedrijven zonder meer een piek bereiken. Het ziet er naar uit dat we dit jaar voor 50 hectare aan nieuwe aanvragen zullen binnenhalen, waar dit normaal gezien gemiddeld zo’n 15 hectare is.”