SkyForce_0610

Nieuw verdienmodel vanwege corona legt Skyforce geen windeieren

GENT/NAZARETH – Dat het herbekijken van je businessmodel tijdens de coronacrisis ook voordelen kan opleveren, bewijst de start-up Skyforce. Het bedrijf, gespecialiseerd in cyberbeveiliging, schakelde over van face to face verkoop op een volledig digitaal verkoopmodel met proefperiode van hun zogenaamde ‘cyberbox’. Met succes, op drie weken tijd hebben ze hun verkoopcijfers met 20% zien groeien. Mede-oprichter Mathieu Lardinois: “Eigenlijk moeten we COVID op een heel vreemde manier dankbaar zijn, want anders hadden we nooit de tijd genomen om onze manier van werken te herdenken.”

Skyforce werd in april 2019 opgericht aan de rand van Brussel en opende kort daarna ook een vestiging in het Gentse en de provincie Antwerpen. De start-up biedt zelfstandigen en KMO’s een hardware-oplossing voor de bestrijding van allerhande cyberaanvallen: de Cyberbox. Dit kleine doosje wordt na de internet-router geplaatst en filtert alle schadelijke verkeer dat het netwerk van de KMO binnenkomt of verlaat.

Net als veel andere bedrijven zat Skyforce bij het begin van de coronacrisis met de handen in het haar. Hun volledig business model was gebaseerd op face to face contact. Zo gingen securityspecialisten altijd eerst ter plaatse bij de KMO’s om een audit van hun cybersecurity-weerbaarheid uit te voeren. “In amper een jaar tijd zijn we gegroeid naar 50 medewerkers. Nu moesten we 90% van hen technisch werkloos plaatsen. Voor een nieuw bedrijf is dat even slikken”, vertelt Vincent Declercq, Customer & Technical Manager Skyforce.

Gratis noodlijn

Skyforce besloot alvast zijn steentje bij te dragen en opende een gratis noodlijn om zelfstandigen en kmo’s te helpen met hun IT-problemen. “Zowel klanten als niet-klanten kunnen sindsdien gratis technische bijstand krijgen voor hun computer en internet. Maar de fysieke afstand zorgde nog steeds voor een groot probleem als het op inkomsten kwam.”

Nieuw verdienmodel

Uiteindelijk schakelde Skyforce over naar een volledig digitaal verkoopmodel, onder andere via televerkoop, en een lagere prijs voor een pack met minder “opties”, om het toegankelijker te maken voor de kleinere portemonnee. De installatie gebeurt uiteraard nog steeds ter plaatse met respect voor social distancing en gebruik van maskers en handschoenen.

“We bieden potentiële klanten voortaan de mogelijkheid om de cyberbox vrijblijvend een maand uit te proberen. We kunnen dit doen omdat ons vertrouwen in ons product zo hoog is. We weten dat de gemiddelde klant tot 6000 kwaadaardige verzoeken per maand krijgt. Wanneer we hen na twee weken een gedetailleerd rapport bezorgen en ze deze cijfers zien, zijn de meesten meteen overtuigd van het nut van een goede bescherming.”

Daarnaast ontwikkelde Skyforce ook een eigen app waarin klanten in real time kunnen bekijken hoe en waar ze aangevallen worden. “Hoewel de proefperiode nog niet is afgelopen en we dus niet met zekerheid kunnen zeggen hoeveel kmo’s effectief klant zullen worden, is het aantal aanvragen tijdens de crisis wel met 20 tot 30% gestegen.

Cyberbescherming nog belangrijker tijdens lockdown

“Met de lockdown is het internetverkeer werkelijk ontploft”, zegt Vincent. “Er zitten veel meer mensen op internet en dat weten de hackers natuurlijk ook. We zien dan ook een stijging in het aantal aanvallen. Veel mensen minimaliseren het nut van cyberbescherming en de meeste zelfstandigen hebben wel een antivirus software, maar dat is bijlange niet voldoende. We gebruiken het internet dagelijks en klikken overal op zonder erbij na te denken, maar moeten beseffen dat het eigenlijk een heel onveilig iets is en hackers continu bij jou proberen binnen geraken.”