BartCallaertDroneBeeimker1

Korte-ketenpromotor DroneBee lanceert crowdlendingcampagne

BUGGENHOUT – De jonge onderneming DroneBee produceert en verkoopt bijengerelateerde producten en is ook een promotor van de korte keten en duurzaam consumeren. Om te investeren in een eigen webplatform, enkele machines en een automaat voor lokale producten zoekt DroneBee nu €30.000 tot €60.000 via een crowdlendingcampagne bij WinWinner. Ondertussen werd al bijna €19.000 verzameld op iets minder dan 3 weken tijd.

DroneBee begon in 2015 als kleinschalig project van Bart Callaert. Hij wilde mensen sensibiliseren rond het belang van bijen en verkocht daarom ‘bijenplanten’, die meer diversiteit moeten bieden aan tuinen. “De huidige crisis heeft de oproep ‘koop lokaal’ extra in de verf gezet maar met DroneBee zijn we al jaren bezig met het toegankelijk maken van écht lokale, natuurlijke en duurzame producten”, aldus Callaert.

Op enkele jaren tijd groeide DroneBee uit tot een onderneming die een ambassadeur wil zijn voor duurzaam consumeren: DroneBee promoot de korte keten door haar eigen bijengerelateerde producten zoals honing, honingbier, honingmarsepein, lippenstift op basis van bijenwas,… en producten van lokale producenten te verkopen. Sinds kort mag een aantal producten zelfs het bio-label dragen. Daarnaast is zaakvoerder Bart Callaert keurmeester-imker en lesgever in de bijenteelt. Hij geeft bijvoorbeeld workshops over bijen en de korte keten in scholen.

Trouwe klanten

De producten van DroneBee zijn te vinden bij Wallabieke, een winkel in Buggenhout waar lokale en duurzame producten verkocht worden. Klanten kunnen de producten ook kopen via de webshop en het platform van Boeren & Buren. Dit laatste is een concept waarbij je je producten rechtstreeks bij een lokale producent kan bestellen en vervolgens afhalen in een zogenaamde Buurderij in je buurt.

Via de korte keten van de Buurderijen heeft DroneBee meer dan 2.000 ingeschreven klanten, via het digitale-klantenkaartsysteem Joyn zijn meer dan 900 klanten aangesloten. En het cliënteel is trouw: tijdens de coronacrisis werd de winkel gesloten maar kwamen er wel 6 à 7 keer meer bestellingen binnen in de webshop. Onder de professionele klanten zitten enkele grote namen, waaronder Tierenteyn-Verlent en het Groot Vleeshuis in Gent.

Investeren in eigen platform en automaat

DroneBee wil zich verder professionaliseren door o.a. een eigen platform op te zetten dat de naam Eigen Bodem zal krijgen. “In eerste instantie zullen alleen de producten uit de Wallabieke-winkel verkrijgbaar zijn bij Eigen Bodem, maar het is de bedoeling om ook andere handelaars uit te nodigen om hun producten via het platform aan te bieden”, legt Bart uit.

Een ander nieuw concept waarmee Bart bezig is, is het plaatsen van een automaat met producten van lokale producenten. “Gebruiksgemak en toegankelijkheid voor de klant zijn de uitgangspunten voor de automaat. Zo zal je van thuis uit kunnen kijken wat onze automaat aanbiedt en online kunnen betalen. Zo kan je op een veilige, betaalbare manier én 24/7 de beste lokale producten verkrijgen. Op die manier willen we de aanzet geven tot een nieuwe generatie hoevewinkels en hen daarbij ondersteunen!”

Ten slotte wil DroneBee investeren in de aankoop van machines die een verhoging van de productiecapaciteit van de honing en afgeleide producten mogelijk moeten maken.

Crowdlendingcampagne op WinWinner

Om de investeringen in het eigen webplatform, de automaat en de nieuwe machines te kunnen doen, is DroneBee nu op zoek naar ambassadeurs die de onderneming willen steunen via leningen. Het bedrijf laat zich hierin begeleiden door WinWinner, een online platform waarop ondernemingen hun financieringscampagne kunnen delen met hun netwerk. Concreet zoekt DroneBee minimaal 30.000 euro en maximaal 60.000 euro. De teller staat voorlopig op 18.500 euro.

Wil je meer informatie over de crowdlendingcampagne van deze ambassadeur van de korte keten? Je vindt de campagnepagina van DroneBee op het WinWinner-platform.