download

Starter van de week: optimaliseer je loonpakket met Payflip

DEINZE – Ben jij zonder verdere vragen akkoord gegaan met je loonpakket? Ook wanneer daar bijvoorbeeld een bedrijfswagen of telefoon in zit die je helemaal niet nodig had? Zou het niet beter zijn als loonpakketten meer op maat waren? De gloednieuwe start-up Payflip bouwt een tool die de KMO-werkgever helpt om een fiscaal geoptimaliseerd en gepersonaliseerd loonpakket in te voeren in zijn bedrijf. “We zien dat veel KMO’s jammer genoeg nog niet denken aan een smart reward strategy als ultiem wapen in de war-for-talent tegen multinationals”, zegt co-founder Maura Nachtergaele.

Payflip werd eind vorig jaar opgericht door Filip Van Doninck (26), Jon Lopez Garcia (29) en Maura Nachtergaele (27). “Ik heb enkele jaren in de fiscale advocatuur gewerkt”, vertelt Maura. “Toen ik vervolgens een werknemer bij een KMO werd, kreeg ik een heel standaard loonpakket voorgeschoteld. Niet slecht, maar niet ‘op maat’ samengesteld. Zo had ik bijvoorbeeld een bedrijfswagen, terwijl ik vlakbij woonde en hem niet nodig had voor de functie. Ik ben toen in gesprek gegaan met mijn toekomstige werkgever om te kijken of ik geen hoger nettoloon kon krijgen door het inleveren van de bedrijfswagen. Een hele fiscale oefening, maar met een resultaat waar we beiden beter van werden.”

“Ik was heel tevreden dat ik dit gevoelig onderwerp aan boord had durven brengen, maar besef dat veel mensen niet over dezelfde fiscale expertise beschikken om hun loonpakket in vraag te stellen”, vervolgt Maura. “Toch vind ik het jammer dat we allemaal grotendeels moeten leven van ons loon, maar er veelal niet het maximum wordt uitgehaald.”

Advies en praktische tools

Met Payflip biedt het trio een tool die bepaalde optimalisaties van het loonpakket voorstelt aan de KMO-werkgever. Op de Payflip webapplicatie vind je gratis advies omtrent fiscaalvriendelijke bonusuitkeringen, kostenvergoedingen, vergoedingen voor auteursrechten en het mobiliteitsbudget. Dit doen ze in eenvoudige, klare taal op maat van KMO’s.

Vorige week lanceerde de start-up ook zijn eerste betalende tool voor het invoeren van de winstpremie. Filip legt uit: “Onze tool neemt de werkgever volledig digitaal bij de hand zodat ze zaken als een winstpremie op een eenvoudige manier zelf kunnen invoeren in hun bedrijf. Dit is onze eerste tool, maar op termijn willen we tools ontwikkelen voor elk aspect van de loonoptimalisatie. We doen dit stap voor stap omdat we van mening zijn dat een KMO-werkgever beter geleidelijk aan in contact komt met de verschillende fiscale constructies, zonder dat het ‘en masse’ op hem wordt afgevuurd.”

Krachtig wapen in war for talent

De tools van Payflip zijn in de eerste plaats voor de werkgever bestemd die beseft dat een goed loonpakket een belangrijk deel is van zijn employer branding. De tools kunnen echter ook perfect gebruikt worden door de nieuwsgierige werknemers die op een geïnformeerde manier de dialoog willen aangaan met hun werkgever over hun salaris(verhoging). Maura: “Veel KMO’s zijn wel degelijk geïnteresseerd in een loonpakket waarmee ze getalenteerde werknemers kunnen aantrekken of behouden, maar weten niet waar ze het nodige advies kunnen vinden aan betaalbare prijzen. Nochtans is het een krachtig wapen in de ‘war for talent’ en kunnen ze zo de concurrentie aangaan met multinationals.”

Cafetariaplan

Tegen eind 2020 wil Payflip nog 2 extra tools lanceren, waardoor in totaal 3 fiscale optimalisaties volledig doorlopen kunnen worden op de website. In 2021 volgt dan de software voor de invoering van een cafetariaplan, dat is een platform waarop werknemers het loonpakket zelf kunnen samenstellen volgens een bepaald te besteden budget. “Dit bestaat nu al bij enkele grote bedrijven, maar wij willen dit ook mogelijk en betaalbaar maken voor KMO’s”, aldus Filip.

Missie

Na Vlaanderen kijkt Payflip ook naar Wallonië en Brussel. Buitenlandse ambities heeft de start-up evenwel niet vanwege de grote verschillen in nationale fiscale wetgevingen. Om dit te kunnen realiseren denkt Payflip reeds aan een verdubbeling van het team. “Ons voornaamste doel is om onze app zo gebruiks- en prijsvriendelijk mogelijk te bouwen zodat zelfs de kleinste KMO, met slechts 1 werknemer, zijn loonpakket kan optimaliseren. We willen dat mensen weten dat een loonpakket niet standaard hoeft te zijn, maar dat je er heel veel richtingen mee uit kan.”