systeem

Omgaan met technische schema’s in het post-Covid-tijdperk

NAZARETH – Lightstream is een studiebureau gespecialiseerd in electrical engineering en lighting solutions. Doorheen de jaren bouwde het bedrijf heel wat expertise op in engineering binnen “brownfield”-installaties en werd het vaak geconfronteerd met de problematiek rond het up-to-date kunnen houden van as-built plannen. Versneld door de coronacrisis bouwde Lightstream een systeem dat ervoor zorgt dat onderhoudstechnici altijd de laatste versie van zo’n schema ter beschikking hebben.

As-built plannen zijn essentieel om accurate en efficiënte engineering uit te kunnen voeren. Wanneer deze niet up-to-date of onvolledig zijn, brengt dit de medewerkers in gevaar en kan dit ernstig tijdverlies veroorzaken. Twee jaar geleden begon Lightstream uit Nazareth daarom met het ontwerp van een systeem dat onderhoudstechnici, snel en efficiënt, directe toegang geeft tot de recentste technische documentatie van een installatie. “Doordat onze opdrachten tijdens de Covid-crisis wegvielen, is de vrijgekomen tijd geïnvesteerd in de versnelde ontwikkeling van ons systeem. Sinds midden april is het volledig operationeel”, vertelt zaakvoerder Dylan Caufrier.

Steeds de meest recente versie

Het systeem zorgt ervoor dat bij een interventie, de onderhoudstechnici ogenblikkelijk de laatste versie van het schema ter beschikking hebben (inclusief eventuele wijzigingen van een vorige onderhoudsploeg). Via een simpele scan van het elektrisch bord, equipment, … wordt de onderhoudstechnieker digitaal de recentste versie gepresenteerd. Hij hoeft zelf niet meer op zoek te gaan naar de papieren documentatie. Wanneer de onderhoudstechnicus eventuele aanpassingen aanbrengt, worden deze onmiddellijk ter beschikking gesteld voor hun collega’s, leiding, … zonder kans op verlies van data, informatie en de zekerheid dat steeds gewerkt wordt met de laatste versie van het technisch document.

Remote opvolgen en bijsturen in post-covid tijdperk

“Het systeem bewijst ook zijn meerwaarde bij de commissioning en indienstname van installaties. De werkzaamheden en vooruitgang kunnen op afstand opgevolgd worden, een noodzakelijkheid wat vandaag alleen actueler wordt”, geeft Dylan mee. Lightstream biedt hiermee een antwoord op de toekomstige uitdagingen in het “post-covid” tijdperk.

“Ons systeem maakt het mogelijk om remote de voortgang van de opbouw van een installatie tot op de elektriciteitsdraad op te volgen en waar nodig real time bij te sturen. Zelfs op vlak van hygiëne draagt het bij want het zorgt ervoor dat papieren “dragers” tot een minimum gereduceerd wordt.”

Service-model

Lightstream biedt zijn oplossing aan in een service-model waarbij zij zorgen voor het onderhoud en de digitalisatie van de technische documentatie. Hierdoor wordt de initiële investering beperkt en kunnen er, budgetvriendelijk, grote stappen gezet worden in de digitalisatie van het productieapparaat. Het bedrijf ondersteunt hiermee zowel kleine KMO’s als grotere ondernemingen.

Lightstream is gelegen in het businesscenter “New Westral” te Nazareth. Meer informatie: www.lightstream.be