thumbnail_Screenshot 1

Lokale handelaars bundelen de krachten in een 100% Belgisch e-commerce verhaal

NAZARETH/GENT/DEINZE – LokaalOnline.be komt tegemoet aan de enorme vraag naar het opzetten van een eenvoudige webshop voor lokale handelaars. Momenteel rolt de organisatie een schaalbaar e-commerce platform uit over België. Op lokaalonline.be vind je per stad een overzicht van aangesloten handelaars. Producten kopen kan met slechts enkele muisklikken. “Na een eerste succesvolle launch in Nazareth starten we deze week onder meer op in Gent, Deinze, Waregem, Grimbergen, Brecht, Hasselt en Genk en willen we 140 nieuwe webshops live hebben”, zegt Stefaan Bonte, één van de vier oprichters.

De voorbije weken worden we om de oren geslagen met oproepen om lokaal te kopen en zo de Belgische detailhandel te ondersteunen. Op vele websites zie je lijstjes verschijnen van handelaars die al een webshop draaiende hebben. Jammer genoeg heeft de helft van lokale detailhandelaars geen eigen online aanwezigheid of webshop.

Daarom gaat LokaalOnline.be nog een stap verder. Stefaan Bonte: “Wij werkten een ambitieus lange termijn plan uit rond e-commerce in België, dat verder reikt dan het doorploeteren van deze tijdelijke crisis.  Binnen 10 jaar kijken we terug op deze periode als de geboorteplek van een sterk Belgisch e-commerce landschap.”

The sky is the limeit

LokaalOnline werd opgezet door vier ondernemers uit Nazareth met een specifieke expertise in retail tech, marketing, consumenten psychologie en innovatie. Na een zeer succesvolle start in Nazareth, met honderden bezoekers per dag op nauwelijks 2 weken tijd, werd besloten om het concept verder uit te rollen. “The sky is the limit voor ons. Wij rusten niet tot elke consument en handelaar in België zich bewust is van deze revolutie”, aldus Billy de beer, mascotte en alter ego van één van de vier oprichters die anoniem wenst te blijven.

Buitenlandse mastodonten

Op dit moment wordt de e-commerce markt gedomineerd door buitenlandse mastodonten die dankzij schaalvoordelen hun producten op een efficiënte manier kunnen aanbieden aan economische prijzen. De Belgische consument is snel op deze digitale kar gesprongen. ‘s Avonds vanuit de zetel een bestelling plaatsen en die bestelling de volgende dag thuis ontvangen is vandaag een normaliteit. De lokale detailhandel verliest helaas klanten aan deze e-commerce spelers en ziet deze evolutie bijgevolg als een bedreiging voor de toekomst.

Het uitbouwen en onderhouden van een webshop vereist natuurlijk tijd, geld en digitale vaardigheden. Naast het beheren van je fysieke winkel moet je eveneens bezig zijn met het beheren van je online bestellingen, logistiek en voorraadbeheer. Om de kosten van een eigen webshop te rechtvaardigen, heb je een relatief grote afzetmarkt en omzet nodig. Met andere woorden, voor veel detailhandelaars wegen de investeringen in een eigen webshop nog niet op tegen de voordelen.

Maart 2020: detailhandel krijgt een extra klap…

De afgelopen weken werd de lokale detailhandel zwaar getroffen door de noodzakelijke maatregelen die genomen werden om een verdere opmars van het Corona virus te stuiten. Van de ene op de andere dagen dienden alle handelszaken die geen essentiële producten verkopen hun deuren te sluiten. E-commerce spelers aan de andere kant zien hun bestellingen omhoog gaan en beginnen te botsen tegen hun logistieke capaciteit om alle bestellingen tijdig bij de consument te krijgen. Op deze manier versterkt de huidige crisis een tendens die zich de afgelopen jaren aftekende en zorgt ze voor een terechte sense of urgency bij zowel overheden, detailhandelaars en consumenten.

Tijd om een Belgische e-commerce machine uit te bouwen

“LokaalOnline.be is overtuigd dat alle Belgische lokale handelaars de handen in elkaar moeten slaan om onze collectieve digitale aanwezigheid te versterken. Op dit moment bouwen we een schaalbare structuur uit om lokale handelaars persoonlijk te begeleiden in het online brengen van hun assortiment”, zegt Bonte.

Op Lokaalonline.be kunnen lokale handelaars eenvoudig hun eigen webshop creëren, zonder zelf een eigen platform op te zetten. Zo kunnen ze met beperkte investeringen online aanwezig zijn. Hun webshop geniet van de nodige, lokaal georiënteerde marketing en communicatie die LokaalOnline opzet. Helemaal gratis. Consumenten kunnen vervolgens online shoppen bij verschillende handelaars uit hun eigen stad of gemeente en hoeven niet te kiezen voor buitenlandse webshops.

“De eerste focus ligt op het uitbouwen van de community van shops en consumenten”, zegt Bont. “Nadien kan het verdienmodel worden uitgebouwd op een manier waar iedereen beter van wordt. Solidariteit kan ook op een economisch realistische manier gebeuren.”

Meer informatie via info@lokaalonline.be