Schermafbeelding-2018-08-29-om-15.59.50

De oprichters van Kayzr over de invloed van Corona op de gaming industrie

GENT – In de hele wereld krijgt de economie klappen. Ook de gaming industrie voelt die impact, maar ziet ook juist veel opportuniteiten. Het is een van de sectoren die kan profiteren van het feit dat veel mensen thuis zitten. We spraken met Freek Borghgraef en Joris de Koninck van de Gentse start-up Kayzr. Hun competitief platform fungeert als een soort social media voor gamers, waar ze met elkaar in contact kunnen komen en strijden in verschillende klassementen. De twee zaakvoerders belichten voor ons zowel een aantal negatieve effecten als positieve punten van de Corona-crisis.

“Net als voetbalwedstrijden worden ook offline esports events afgelast”, steekt Freek van wal. “In normale omstandigheden waren er rond deze tijd grote toernooien. Om een voorbeeld te geven: het ESL Season 11 CounterStrike toernooi ging normaal door in Malta. Daar werd dan een prijzenpot verdeeld van $750.000. Nu wordt het toernooi online gespeeld, zonder fans. Minder inkomsten voor de organisator dus ook een kleinere prijzenpot voor de teams.”

“In juni is er traditioneel ook de E3 expo in LA. Alle grote game ontwikkelaars komen daar samen om te praten over hun nieuwe games. Het is een enorm commercieel evenement waar designers hun kunnen tonen en games getest worden lang voor ze daadwerkelijk uitkomen. Uiteraard werd de beurs intussen afgelast. De effecten op de verkoop zullen groot zijn, en dan vooral bij de kleinere ontwikkelaars. De grotere multinationals hebben het geld voor online marketing campagnes, voor de kleinere bedrijfjes zijn events zoals E3 vaak de hele marketing campagne.”

Corona breekt records

“Gelukkig zijn er ook positieve zaken”, vervolgt Joris. “Steam, de grootste winkel en bibliotheek van games, breekt bijna dagelijks records. Op 16 maart speelden 20 miljoen mensen via Steam op hetzelfde moment een spel. Dat was toen een nieuw record. Intussen zitten ze op dagelijkse basis rond de 24 miljoen als piek. CounterStrike, waar we eerder al over spraken, is een van de populairste games ter wereld. Het spel bestaat sinds 2012 en voor het eerst sinds dan hebben er weer meer dan 1 miljoen mensen tegelijk het spel gespeeld.”

“Een ander bedrijf dat records breekt is Twitch. Twitch is het grootste streamingplatform ter wereld. Mensen spelen een spel, en andere mensen kunnen daarnaar kijken. De Twitch-community groeit maand na maand, maar in 2020 maakten ze een erg grote sprong. In het eerste kwartaal keken mensen 3,1 miljard uur naar streams. Dat is 350.000 jaar.”

Kayzr 4.0

“De Kayzr community groeit wekelijks met een gemiddelde van 20%. Hoeveel van die groei te wijten is aan COVID-19 is moeilijk te zeggen”, volgens Freek. “Net nu hebben we namelijk ook Kayzr 4.0 geïntroduceerd. Allerlei nieuwe functies vonden hun weg naar het platform. Mensen kunnen nu 24 op 7 op het platform terecht en er is een systeem dat je beloont voor het spelen. Deze coins kunnen gespendeerd worden in onze online shop en je kan er mooie prijzen winnen.”

“Ook het Kayzr team werkt mee aan #flatteningthecurve. Iedereen werkt van thuis uit, maar dat betekent niet dat we stil zitten. In samenwerking met Game Mania hebben we branded toernooien opgezet in vier populaire games die passen bij hun merk. Sinds de start van de campagne op 23 maart hebben al meer dan 1000 spelers mee gespeeld in een van de Game Mania toernooien. Wat een succes!”

1600 voetbalmatchen op 1 dag

Joris: “Naast deze actie op ons eigen platform hebben we ook het ‘Proximus Pro League e-Cup’ platform opgezet. Fifa spelers krijgen daar de kans hun vaardigheden te testen tegen andere spelers vanuit hun eigen woonkamer. Ze kunnen 24/7 spelen en de Pro League clubs hebben gezorgd voor coole prijzen. Van voetbalshirts tot een ticket voor de Champions League. Op dag 1 werden er meteen meer dan 1600 matchen gespeeld.”

“Vorige week begon ook het Kayzr League seizoen. De grootste teams van de Benelux en Frankrijk nemen het daar tegen elkaar op. Dit toernooi wordt gestreamd op ons eigen Twitch kanaal. We investeren veel tijd om actiever te worden op dat platform. De Kayzr community is geïnteresseerd in Twitch en van de andere kant zijn ook veel Twitch gebruikers geïnteresseerd in wat Kayzr biedt.”

Als je als bedrijf ooit getwijfeld hebt om te investeren in esports of gaming, dan is dit het moment volgens Freek en Joris. Meer informatie vind je op hun business website: www.business.kayzr.com