Oprichter-Jeroen-De-Man-en-CEO-Dirk-Dewulf_unpaid_cropped

57% volgt betaling van facturen strakker op sinds de coronacrisis

GENT – De corona-maatregelen hebben voor heel wat bedrijven een onmiddellijke invloed op hun cashflow en liquiditeit. Om meer zicht te krijgen op de impact die dit zou hebben op het debiteurenbeheer lanceerde Unpaid samen met Worksmarter.eu in het begin van de crisis een online enquête.

Op basis van de antwoorden van ondertussen meer dan 150 bedrijven blijkt dat meer dan de helft van de bedrijven (57%) van plan is om de betaling van facturen vanaf nu strakker op te volgen. 26% gaat de teugels dan weer wat vieren terwijl 17% er nog niet over heeft nagedacht.

Tijd om je debiteurenbeheer te evalueren

“De Corona maatregelen hebben een negatieve impact op heel wat bedrijven. Eén van de weinige voordelen is misschien dat er wat tijd vrijkomt om processen als debiteurenbeheer eens onder de loep te nemen. Bij veel bedrijven, en zeker bij de kleinere, is dit nog iets dat gebeurt als er wat tijd over is. Dit terwijl debiteurenbeheer een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering zou moeten zijn”, zegt Dirk Dewulf, general manager van Unpaid. “Wij raden bedrijven dan ook aan om het debiteurenproces duidelijk in kaart te brengen, regels te definiëren en deze vervolgens strak op te volgen. Betalingstermijnen die gerespecteerd worden hebben immers een positieve invloed op de cash-positie van het bedrijf.”

Opvallend in het onderzoek is dat 26% van de bedrijven aangeeft dat ze de betaaltermijnen iets minder strak gaan monitoren. Nochtans is het volgens Dirk geen goed idee om in tijden van crisis je eigen liquiditeit te verzwakken. “Het is niet de taak van een bedrijf om via klantenkrediet de liquiditeit van zijn klanten op te krikken”, meent hij. “Hiervoor hebben we de overheid en de financiële sector die volop bezig zijn met het ontwikkelen en uitrollen van liquiditeit beschermende maatregelen.”

Innen van onbetwiste facturen met Unpaid

Unpaid is een Gentse scale-up van Jeroen De Man en Dirk Dewulf. Het online platform dat gespecialiseerd is in het innen van onbetwiste B2B facturen werd in 2016 opgericht naar aanleiding van een wetswijziging die ervoor zorgde dat het innen van deze facturen een pak eenvoudiger kon. Het trok onmiddellijk de aandacht van de juridische sector door in het eerste jaar al de prestigieuze en internationale “Innovative Lawyers” award van de Financial Times te winnen. In november 2019 won het bedrijf de Credit Management Innovation Award. In de 3 jaar dat het bestaat trok Unpaid meer dan 800 trouwe klanten aan.