RONSE – Whale zag pas in januari dit jaar het levenslicht, maar is met de hele corona-crisis meteen heel actueel. Het bedrijf bundelt kennis binnen een organisatie, die voorheen verspreid was over verschillende departementen, in één centraal platform. “Nu we allemaal van thuis uit werken, is een centraal aanspreekpunt voor alle informatie extra interessant. We zien de aanvragen van nieuwe klanten dan ook volop binnenkomen.”
Gary Vanbutsele (32) zette zo’n 7 jaar geleden al zijn eerste stappen in het ondernemersleven. Samen met twee vennoten startte hij het IT-bedrijf Direct.eu, dat bedrijven in verschillende sectoren helpt bij hun digitalisatie. De KMO botste bij verschillende klanten op hetzelfde probleem.
Gary vertelt: “Bedrijven die hard groeien, hebben vaak problemen om de grote hoeveelheid informatie waarover ze beschikken, centraal bereikbaar te maken. Hun medewerkers werken steeds vaker remote en vanuit verschillende vestigingen. Dit maakt het moeilijk om kennis te delen met elkaar. Zo kan je niet gewoon even aan het bureau van je collega aankloppen met je vraag, maar moet je een mail sturen, die vervolgens niet snel genoeg beantwoord wordt. Anderen krijgen dan weer meerdere keren dezelfde vraag voorgeschoteld in hun chat tool.”
Kennis is iets collaboratiefs
“De oplossing waar veelal naar gegrepen wordt, is dat elk departement voor zichzelf de informatie centraliseert in een of andere Drive of applicatie. Hierdoor dreigt informatie in silo’s terecht te komen bij sales, HR, management,…”, vervolgt hij. “Daarom heb ik samen met Bram Billiet en twee externe vennoten Whale opgericht. We geloven namelijk dat kennis iets collaboratiefs moet zijn. We bouwden een webapplicatie die fungeert als centrale plek waarin alle departementen samen hun informatie kwijt kunnen.”
Webextensie voor Chrome
Daarnaast ontwikkelde Whale ook een webextensie voor Chrome. Gary: “Waar kennis een collaboratief gegeven is, is het gebruik van kennis iets individueels. Iedereen heeft nood aan andere informatie op een ander moment en plaats. Deze extensie gaat de gecentraliseerde info als een soort kennislaag bovenop jouw CRM-pakket, facturatiesysteem, boekhoudprogramma,… plaatsen. Op die manier is de informatie binnen elke tool raadpleegbaar.”
Dit alles is mogelijk dankzij een inventief AI-systeem. Een eenvoudig voorbeeld: Jij zit op het Linkedin profiel van een potentiële klant. De extensie van Whale gaat een suggestie doen en zeggen: “Ik heb informatie die handig kan zijn om het gesprek aan te gaan met deze persoon.”
Snel naar het buitenland
Whale ging begin dit jaar officieel van start en telt intussen een tiental klanten. “Door de corona-crisis zien we extra veel aanvragen binnenkomen. Bedrijven zijn op zoek naar een manier om iedereen toegang te geven van thuis. De komende maanden zullen we onze uiterste best doen om al deze Belgische bedrijven te helpen, maar we willen ook snel naar het buitenland trekken.” Tegen het einde van dit jaar hoopt Gary wereldwijd aanwezig te zijn. “Ons product is goed en wordt gevalideerd door de markt. We zijn dan ook op zoek naar extra profielen op vlak van sales en marketing om ons vierkoppig team te versterken.”
Extern kapitaal
Hoewel het voor Gary Vanbutsele dus niet zijn eerste stappen in het ondernemersleven zijn, vraagt deze start-up toch een heel ander soort bedrijfsvoering dan zijn KMO. “Met Direct.eu zijn we op 7 jaar tijd organisch gegroeid van 2 naar 20 medewerkers. Deze rustige aanpak was heel erg fijn, maar met Whale zie ik dit alles sneller gaan. Ik geloof ook dat dit kan met het product dat we aanbieden. Het plan is om de kaap van 20 medewerkers op twee jaar tijd te realiseren.”
Hiervoor heeft het bedrijf uit Ronse extern kapitaal nodig. “De bedoeling is om begin volgend jaar een half miljoen op te halen aan smart money, we zoeken dus investeerders met een zekere knowhow om onze positie in de markt te versterken.”
Meer informatie: www.usewhale.io