jaar3

Verzekeraar klimt na overnames tot top 4-speler in schadeverzekeringen

GENT — Baloise Insurance sluit haar boekjaar 2019 sterk af met een winst vóór belastingen van 175,5 miljoen euro. De verzekeraar verstevigde in 2019 zijn positie op de Belgische verzekeringsmarkt fors dankzij de overname van Fidea en de schadeportefeuille van Athora. Dankzij die overnames groeit het personeelsbestand van Baloise Insurance dit jaar met bijna de helft. Het investeerde in 2019 ook verder in preventie en gezondheid met de onlineplatformen Gonna.be en B-Tonic en in innovatie met onder meer Cyber Safe.

Met twee overnames in één jaar kijkt Baloise Insurance terug op een succesvol 2019. In juli kon Baloise Group de overname van Fidea officieel afronden en in november kondigde de verzekeraar aan dat hij ook de portefeuille voor schadeverzekeringen van Athora België zou overnemen. Door die overnames groeit Baloise Insurance dit jaar van 1.150 naar zo’n 1.700 medewerkers. Het krijgt daarnaast ook de sportsponsoring van Telenet-Fidea Lions, het veldritteam van Sven Nys, in zijn portefeuille. Dat werd in het cyclocross-seizoen omgevormd naar Telenet Baloise Lions.

Top 4 op Belgische markt

Met die overnames steeg het marktaandeel in schadeverzekeringen tot 10,3 % en staat Baloise Insurance in de Belgische top 4. Vooral door de portefeuille van Athora verdubbelt de verzekeraar zijn voetafdruk in Brussel en Wallonië. Maar ook los van de overnames kan Baloise Insurance in 2019 mooie resultaten voorleggen die flink sterker dan de markt zijn: in schade groeide Baloise Insurance met 7,5 %, op vlak van levensverzekeringen met 6,6 %.

“De overnames tonen het geloof en vertrouwen van Baloise Group in de Belgische markt. Na deze overnames zijn we het grootste schadeverzekeringsbedrijf binnen de hele Baloise Group en staan we in België in de top 4. Wat me extra trots maakt, is dat Baloise Insurance, naast de overnames, ook nog autonoom groeit. En dat doen we elk jaar sterker dan de markt. In 7 jaar tijd verdubbelden we onze omzet van 1 naar 2 miljard euro. Een groei die nooit mogelijk zou geweest zijn zonder de enthousiaste inzet van onze medewerkers en makelaars”, zegt Henk Janssen, CEO Baloise Insurance.

Innovatie en preventie

Baloise Insurance doet echter veel meer dan enkel verzekeren. Het investeerde het voorbije jaar ook fors in preventie, gezondheid en innovatie. Terwijl de eerste door Baloise Insurance verzekerde testdrone voor medisch transport de lucht in ging, lanceerde de verzekeraar met Cyber Safe ook een gloednieuwe cyberverzekering voor particulieren en bedrijven. Die polis vulde het aan met een primeur: een alarmfunctie die het web continu scant naar gehackte persoonlijke data van klanten. Uit de eerste resultaten van de gratis onlinetest bleek dat liefst 4 op de 10 e-mailadressen gehackt zijn.

Samen met KU Leuven lanceerde Baloise Insurance ook het platform Gonna.be. Dat berekent het inkomen bij langdurige ziekte, een ongeval, een toekomstige pensionering of een overlijden. Daarnaast helpt het de Belg om financiële brochures en websites beter te begrijpen.

B-Tonic, het gezondheidsplatform van de verzekeraar waarbij je samen met een coach een persoonlijke uitdaging op maat kan kiezen, breidde dan weer zijn aanbod van uitdagingen verder uit en helpt je nu ook met je mentale welzijn of om te stoppen met roken.