5de0dcc583c9d752c0d7aca4_Bruno-Groene-Gevels-1-1

Groene Gevels verpulvert doelbedrag crowdlendingcampagne en haalt €80.000 financiering op

LEBBEKE – Groene Gevels wil meer beplante gevels in het straatbeeld. Oprichter Bruno Verschaeve ontwikkelt zelf klimhulpen, waarrond klimplanten zich kunnen wikkelen, en plaatst deze op gevels in heel Vlaanderen. Door het groeiende orderboek waren investeringen nodig, waaronder een extra werknemer en een bestelwagen. De vzw organiseerde daarom een crowdfundingcampagne waarmee ze op zoek ging naar €40.000. De interesse van investeerders was zodanig overweldigend dat de campagne uiteindelijk voor €80.000 aan winwinleningen zorgde.

Bruno Verschaeve, oprichter van Groene Gevels, is ingenieur en ontwierp zelf klimhulpen die hij installeert op gevels. Klimplanten kunnen zich dan rond de klimhulpen wikkelen. Dit heeft als voordeel dat je zelf in de hand hebt waar er gevelgroen groeit en waar niet. Bruno wil de voordelen van gevelbeplanting bekender maken bij het grote publiek. “Groene gevels nemen CO2 op, zorgen voor een frisse toets in het straatbeeld en gaan door beton en steen veroorzaakte urban heating tegen”, legt hij uit.

“Door ons groeiende orderboek -we voerden onder meer al projecten uit in opdracht van de steden Antwerpen en Mechelen- stelden we een groeiplan op: we hadden een extra werknemer en een bestelwagen nodig. Daarnaast wilden we onze huisstijl opfrissen om onze marketingacties te optimaliseren”, vertelt Bruno. “Om verder te kunnen groeien moesten we dus op zoek naar financiering.”

Zoektocht naar de juiste partner

Bruno bestudeerde de mogelijkheden grondig in overleg met een adviseur van VLAIO. “Klassieke crowdfunding was geen optie; het bedrag dat we zochten, was daarvoor te hoog. We gingen ook bij twee banken langs, maar ook daar hoefden we niet op te rekenen. Uiteindelijk bleek een financieringscampagne bij het crowdlendingplatform WinWinner voor ons de beste optie.”

Eind november 2019 lanceerde Groene Gevels haar campagne in de hoop bij het publiek €40.000 binnen te halen via winwinleningen. Bruno: “Samen met WinWinner stelden we een lijst op van potentiële investeerders en duidden hierbij aan hoe waarschijnlijk we het achtten dat ze zouden investeren. Op die manier wisten we wie we eerst moesten aanspreken met onze financieringsboodschap.”

Van €40.000 naar €80.000

“Al snel kwam er positieve respons en konden de eerste leningen geregistreerd worden. De campagne werd bovendien opgepikt door milieuactivist Steven Vromman, beter bekend als Low Impact Man. Hij nam dit mee in zijn blog en sociale media en zorgde voor extra bekendheid in de milieubewuste community.”

Nadat het initiële doelbedrag van €40.000 euro vrij vlot gehaald werd, bleek er nog steeds interesse om in de vzw te investeren. Daarom werd het doelbedrag verhoogd tot €80.000 en ook dat werd in een mum van tijd bereikt. In totaal hielpen 14 investeerders via de winwinlening Groene Gevels vooruit.

Nieuwe bestelwagen staat al op de oprit

Groene Gevels liet er na het aflopen van de campagne geen gras over groeien: “De nieuwe bestelwagen staat al op onze oprit”, glundert Bruno. “We hebben ook al een nieuwe werknemer aangeworven. Ten slotte is onze nieuwe huisstijl al besteld. Deze investeringen moeten voor een verdere groei zorgen.”