KRUISEM – De retailsector verspilt elk jaar meer dan 1 miljard kilogram karton aan traditionele promotiedisplays die één keer gebruikt worden en dan in de vuilniscontainer belanden. De Antwerpse start-up Pure Value en wielenproducent TENTE uit Kruisem slaan de handen in elkaar om de vervuilende displays massaal te vervangen door herbruikbare, slimme displays.
Je komt ze tijdens het boodschappen doen voortdurend tegen: de kartonnen rekken die tussen de gewone rekken je aandacht proberen te trekken met promoties. Die promotiedisplays worden, eenmaal de promotie voorbij is, gewoon weggegooid. De Belgische start-up Pure Value ontwikkelde een duurzaam alternatief: Proteus. Deze ecologische display is herbruikbaar waardoor supermarkten jaarlijks tot 85 procent karton en meer dan 90 procent CO2 besparen. Daarnaast zorgt de display ervoor dat promoties efficiënter worden ingezet door de integratie van smart data.
De zoektocht naar de juiste partners voor de ontwikkeling van de Proteus-display leidde Pure Value naar TENTE. Dit Duitse bedrijf, met vestiging in het Oost-Vlaamse Kruisem, is wereldwijd marktleider in het op maat ontwikkelen van wielen. De multinational ontwikkelde niet alleen een geruisloos wiel met passend design, maar investeerde ook in de start-up door meer dan 80.000 wielen voor te financieren. TENTE ging binnen haar netwerk ook op zoek naar een nieuwe producent voor de slimme displays van Pure Value. Dat werd Punch Metals, die de start-up bij de opstart hielp door de productie over te nemen.
Geslaagde corporate venturing
Sales Director Pascal De Koninck van TENTE is opgetogen over de succesvolle corporate venturing: “Innovatie en duurzaamheid zitten in ons DNA. Door de krachten te bundelen met start-ups kunnen we het tempo van die innovatie fors opdrijven. Pure Value levert baanbrekende technologie, onze wielen van topkwaliteit en ons internationale netwerk kunnen die wereldwijd helpen lanceren.”
“Deze samenwerking met een wereldspeler als TENTE kadert binnen onze internationale expansie, waar we al volop mee zijn gestart in Nederland, Canada, UK en Japan”, aldus Geert Marivoet, co-founder en CEO van Pure Value. “Ons doel is om een wereldwijde standaard neer te zetten die voor alle merken en retailers voordelig is en bijdraagt tot een duurzamer retail-landschap.”
Tot 250 keer gebruiken
De Proteus displays gaan minimaal vijf jaar mee, waardoor ze naar verwachting 250 keer opnieuw gebruikt kunnen worden voor promoties. Het voorbije anderhalf jaar werden er al meer dan 15.000 Proteus displays in de markt gezet, die op termijn meer dan 450.000 traditionele kartonnen displays moeten vervangen.