GENT – Ona Rombaut en Arne Braeckman van de Gentse wijnbar ONA, en Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde of ‘De Jongens’ van WASBAR en Chez Claire zetten voortaan samen hun schouders onder œnani, een wijnclub die je maandelijks drie zorgvuldig uitgekozen wijnen aan huis levert.
Toen Dries en Yuri eind 2012 WASBAR oprichtten en meteen ‘Topstarter’, een wedstrijd voor startende ondernemers op één wonnen, namen ze als eerste personeelslid een pas afgestudeerde enthousiaste dame aan: Ona Rombaut. Na een jaar vertrok Ona uit WASBAR om zich volop toe te leggen op haar passie: wijn. Ze begon met een opleiding tot sommelier aan Syntra, maar besliste zich hier nog verder in te verdiepen. Intussen is Ona afgestuurd als Sommelier-Conseil aan de Université du Vin in de Rhône, en zetelt ze in de vakjury ‘Sélection Bordeaux’. Samen met haar man Arne, eveneens sommelier, startte ze in 2014 wijnbar ONA, enkele panden verder van de eerste WASBAR in Gent.
Online wijnclub
Mid 2018 riepen Ona en Arne ‘œnani’ in het leven: Een online wijnclub die maandelijks een selectie van drie topwijnen bij je thuis bezorgt. Door de bijgevoegde informatie vergroot je maand na maand je wijnkennis. Bij elke box zit namelijk een mini-cursus met het verhaal achter de wijn, pairing-ideetjes, handige wijntips en wat extra sommelier-info. De boxen kunnen verzonden worden als een eenmalig of als een maandelijks cadeau. Verwen er jezelf of iemand anders mee. Altijd goeie wijn in huis. Maandelijks ontvangen reeds meer dan 150 tevreden klanten hun drie flessen wijn. Als lid van de wijnclub krijg je een eigen online dashboard, daarop kan je het overzicht bekijken van elke wijn die je ontvangen hebt, alle informatie bijhouden, de wijnen een score geven en in één klik bijbestellen.
Klaar voor de volgende stap
Ona hield contact met Dries en Yuri nadat ze WASBAR inruilde voor haar eigen wijnbar en eind dit jaar besloten ze om hun krachten te bundelen om samen œnani naar een volgende fase te tillen. Het concept werd opgestart als een lokaal project, maar is nu klaar voor de volgende stap: de nationale lancering. Dries en Yuri bouwden hun marketingervaring op via hun eigen projecten en via de opdrachten die ze onder hun consultancybedrijf ‘De Jongens’ uitwerken voor grotere merken.
“De marktpropositie van œnani is duidelijk. Het is een fantastisch product voor de wijnliefhebber die zijn wijnkennis wil verbreden of voor de wijndrinker die bij een diner graag een lekkere fles op tafel zet, maar af wil van de keuzestress in de supermarkt. Het is nu aan ons om dat verhaal bij zoveel mogelijk mensen te krijgen”, aldus Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde.
Grootste wijnclub van West-Europa
Ona Rombaut en Arne Braeckman zijn alvast heel blij met deze samenwerking: “We kennen Dries en Yuri natuurlijk al veel langer en hebben ook al samengewerkt in WASBAR, we kijken er super hard naar uit om over het ganse land wijnliefhebbers te verwennen met onze maandelijkse selectie wijnen. Op termijn is het onze ambitie om de grootste wijnclub van West-Europa te worden.”