MELLE – In ‘Het Moment’ – het belevingscentrum van de Abdij van Averbode – ondertekenden abt Marc Fierens en CEO Alain De Laet van brouwerij Huyghe vandaag een nieuw contract tot 2035. Voor de Abdij is het een garantie dat de brouwerij ook op lange termijn kan investeren; voor de brouwerij biedt het dan weer opportuniteiten om het merk Averbode in het buitenland nog verder te laten groeien.
In april 2014 lanceerde de Abdij de Averbode-korf met brood, kaas en bier. Later kwam daar nog peperkoek bij. Voor de productie van het abdijbier koos de Abdij destijds voor Brouwerij Huyghe omwille van het familiale karakter van de brouwerij, waarbij traditie en authenticiteit voorop staan. En ook het duurzame profiel van de brouwerij kon de norbertijnengemeenschap bekoren.
5 jaar later blikken beide partners tevreden terug op de samenwerking. Alain De Laet, CEO van de brouwerij, licht toe: “Hoewel Averbode bier in België enkel verkrijgbaar is bij Delhaize en bij drankencentrales, heeft het bier toch heel wat fans. Jaar na jaar blijven de omzetcijfers immers stijgen. En ook het buitenland ging overstag: Averbode is nu reeds beschikbaar in 15 landen. Dankzij de ondertekening van dit nieuwe langetermijncontract kunnen we het merk nu nog intensiever promoten in het buitenland.”
Ook voor Marc Fierens, Abt van de Abdij, was een verlenging van het contract logisch: “We hebben de afgelopen 5 jaar vlot samengewerkt met de brouwerij. Huyghe hielp ook bij de installatie van een plaatselijke huisbrouwerij, waardoor bezoekers ter plaatse kunnen genieten van lokaal gebrouwen bier. De brouwerij staat ook jaarlijks een bedrag af voor het restaureren van erfgoed in onze Abdij.”
Om het nieuwe contract te vieren met de Averbode-fans, zal brouwerij Huyghe de eerste 200 bezoekers die op zaterdag 7/12 vanaf 12u in Het Moment, het belevingscentrum van de abdij, een Averbode bestellen, een gratis 75 cl fles Averbode schenken.