Betekenisvol design bekronen, daar staan de Henry van de Velde Awards al voor sinds 1994. Daarom reikt Flanders DC op 22 januari 2020 voor de 26e keer de Henry van de Velde Gold Awards uit. Vandaag maken ze de 21 Henry van de Velde Awards Winners 2020 bekend. 21 projecten, producten en diensten, verspreid over 7 categorieën, die in het afgelopen jaar in de markt gezet zijn. Opvallend: meer dan de helft van de winnaars komt uit Oost-Vlaanderen.
Op 22 januari winnen 7 van deze 21 winnaars de Henry van de Velde Gold Awards, uitgebreid met 5 andere Gold Awards. Bijna alle Gold Awards zijn gekozen door de jury, maar voor de Henry van de Velde Public Gold Award 2020 roepen de organisatoren de hulp van het publiek in. Van 14 november tot en met 19 december kan je stemmen voor jouw favoriet op www.henryvandevelde.be.
Dit voorjaar waren er 304 inzendingen voor de Henry van de Velde Awards 2020. De jury koos hier in twee rondes 21 winnaars uit, een absoluut heroïsche taak. Maar liefst 12 van de 21 winnaars komen uit onze provincie. Wij sommen ze even voor je op.
Oost-Vlaamse winnaars
Business Innovation
- Demetra — Verhaert — Barco
Barco brengt een flexibel, draadloos handheld digitaal meettoestel voor dermatologen op de markt. Met slechts één apparaat kunnen dermatologen elke vorm van foto maken, van dermoscopische tot klinische close-up en overzichtsfoto’s wat het opvolgen en vergelijken van huidbeelden vloeiender en slimmer maakt.
Collaborative
- IXZO! — Knight Moves — Gemeenschapsonderwijs (GO!)
Een leerplatform voor innovatieve scholen die een leerling gecentreerde aanpak nastreven. Dit houdt in dat er meer autonomie is voor leerlingen en dat leerkrachten worden ondersteund om meer coachend te kunnen werken naar groepen of individuele leerlingen. - Oase — Bailleul Ontwerpbureau — Het GielsBos
Zintuiglijke ruimtes voor mensen met een fysieke en/of mentale beperking. Begeleiders krijgen in de ruimtes de nodige tools aangereikt om hun cliënten te voeden, doen lachen en prikkelen, uit te dagen of net tot rust te brengen.
Consumer
- Vibe — pars pro toto — Jabbla, we all have a voice
De Vibe is een inclusief communicatiehulpmiddel ontwikkeld voor de groeiende groep mobiele jongeren met een spraakprobleem. Bij het ontwerp van de tablet stond de gebruiker en zijn leefwereld centraal. Tijdens het onderzoek kwamen een aantal pijnpunten naar boven welke in deze nieuwe spraakcomputer opgelost werden. - Morrow — Achilles Design — Morrow NV
Een interactieve bril waarbij de scherpstelling kan gewijzigd worden met een eenvoudige druk op de knop, netjes ingewerkt in het montuur. Deze technologie kan in bijna elk frame geïntegreerd worden zodat iedereen zijn of haar persoonlijkheid kan uiten.
Design-Led Crafts
- Lunair — Filip Janssens — Ontwikkeld in het kader van Maakbaar (Bos+)
Lunair is een uniek lichtobject gemaakt van gerecycleerd materiaal uit reststromen van hout, natuursteen of marmer. De staande muurlamp geeft een zacht indirect licht en zet de schoonheid van de imperfecties van afvalmateriaal in de kijker.
Digital Product
- Toddler Zoo — Next Apps
Toddler Zoo – Mix & Match is een grappig en educatief puzzelspelletje voor kleine kinderen dat rechtstreeks te downloaden is uit de Apple Store. Ze leren er al spelenderwijs over diertjes, hoe ze heten en welke geluidjes ze maken. Ze kunnen een bepaald diertje proberen vinden of gewoon creatief zijn en grappige diertjes bouwen. - SportKompas — Studio Dott. — opdrachtgever: SportaMundi vzw — met de steun van Sport Vlaanderen
Door aan Sportkompas deel te nemen krijgen kinderen en ouders een duidelijk beeld van welke sporten ze goed kunnen én graag gaan doen. Dit zorgt voor meer plezier en motivatie bij de kinderen.
Graphic & Communication
- B401 Bruggenbouwers — Heren Loebas — Stad Gent – dienst Stedelijke Vernieuwing
In het kader van de afbouw van viaduct B401 in Gent startte de stad een campagne waarmee ze Gentenaars en gebruikers kunnen informeren over het proces. Zo werden ondermeer 14 portretten van Gentenaars en hun toekomstvisie rond het viaduct opgehangen als kunstobjecten, metershoog op de peilers van het viaduct.
- Helblauw, Thomas Meinecke — grafisch ontwerp: Dear Reader — vertaling uit het Duits onder redactie van Arne De Winde en Kris Latoir — uitgever: het balanseer — scripting: Frederik Berlaen
Voor Helblauw ontwikkelde Dear Reader, een transformerend lettertype dat de verhaallijn van de roman van Thomas Meinecke in de verf zet en kracht bij zet. Geleidelijk aan transformeert de tekst van een klassieke schreefletter naar een gebroken schrift om het concept van verbastering door te drijven. - Opera Vlaanderen seizoen 2018/2019 — Bureau BoschBerg — beelden: Hans Op de Beeck — opdrachtgever: Opera Ballet Vlaanderen
Voor het thema ‘vergankelijkheid’ werd samengewerkt met Hans Op de Beeck. De stills uit zijn film Staging Silence vormden de campagnebeelden. Er ontstaat een nieuw, intrigerend beeld dat snel de aandacht trekt in het straatbeeld. Het scheppen van illusies staat centraal.
Habitat
- Touchswitch — In house team Niko — Niko
Een vaak terugkerend probleem bij interacties met een elektrische installatie is dat het voor gebruikers vaak niet duidelijk is waarvoor elke knop dient. Een tweede daaruit voortvloeiend probleem is dat het grote aantal knoppen heel wat plaats inneemt op de muur. Met de innovatieve digitale schakelaar Touchswitch lost Niko deze problemen op.
Vanaf 14 november kan gestemd worden op www.henryvandevelde.be. Dit kan tot en met 19 december.