GENT/SINT-NIKLAAS – We kennen het allemaal: we parkeren, maar vergeten een parkeerticketje te nemen, de parkeerteller stop te zetten met een sms’je, of erger nog, we betalen, maar komen vijf minuten te laat en zien het briefje tussen de ruitenwissers al wapperen. Het zijn frustraties van automobilisten, maar ook van techniekers, thuisverplegers en verkopers die dagelijks het land rondrijden en bij elke stop de nodige parkeervoorschriften moeten opvolgen. De bedrijfskosten rijzen hierbij vaak de pan uit. Daar heeft Parkd een oplossing voor.
Gentenaar Olivier de Clercq en Nelson Dheedene, geboren te Sint-Niklaas, ontwikkelden een innovatieve en gepatenteerde parkeeroplossing die door connected car data automatisch registreert wanneer een wagen zich parkeert in een betalende zone, en wanneer deze opnieuw vertrekt. De parkeerkosten worden volledig automatisch verrekend, tot op de minuut nauwkeurig. Parkeerboetes zijn hiermee verleden tijd, de werknemers besparen tijd en ook de administratieve rompslomp voor bedrijven verdwijnt. Deze Oost-Vlaamse uitvinding is dan ook aan een sterke opmars bezig, zowel binnen als buiten België. Zo dekt Parkd ondertussen de volledige Nederlandse markt en heeft het ook zijn zinnen gezet op de rest van Europa.
Bedrijven besparen tot 20%
“De connected car markt is booming, maar er zijn weinig oplossingen die effectief voor meerwaarde zorgen”, zegt Olivier de Clercq. “Je auto vanop afstand laten claxoneren of de verwarming aandoen zijn leuk, maar hebben geen enorme impact. Met Parkd daarentegen zien wagenparkbeheerders hun parkeerkosten vanaf dag één verminderen. Een gemiddeld wagenpark van 60 auto’s bespaart op die manier zo’n 6000 euro per jaar.”
In amper drie jaar tijd wisten Olivier en Nelson heel wat bedrijven in België en Nederland te overtuigen van Parkd. De installatie- en technieksector zijn alvast enthousiast. Rentokil, Digipolis, Stad Gent en Record Automatische Deuren zijn maar enkele van hun klanten die jaarlijks duizenden euro’s uitsparen.
Europese ambities
Tot voor kort richtte het bedrijf zich vooral op de track-and-trace sector. Zo heeft het partnerships met wereldspelers zoals Webfleet Solutions, Verizon Connect en Fleet Complete maar ook sterke lokale spelers zoals RAM, MyFMS & Suivo. Een bedrijf dat één van deze track-and-traces in zijn auto’s heeft, kan in enkele minute online registreren op de Parkd website en onmiddellijk van start gaan.
Maar de markt heeft nog heel wat potentieel. In Europa alleen al zijn er nog minstens 81 miljoen geconnecteerde wagens die mogelijk kunnen samenwerken met Parkd. Om die te bereiken richt Parkd zich nu ook tot drie andere sectoren: autoverhuurbedrijven, leasing bedrijven en automerken.
Pilots moeten deuren openen
“In 2020 starten we pilots op met zowel een van de grootste leasing- als verhuurmaatschappijen van Europa. Bij die eerste zorgen we er met Parkd voor dat er geen onnodige parkeerkosten en -boetes zijn bij connected cars. Huurwagens bieden ons ook perspectief omdat toeristen vaak niet weten hoe betaald parkeren in het buitenland werkt. Ook daar verlossen we zowel de eindgebruiker als de agentschappen van parkeerkopzorgen. Stel je voor dat je een auto in Barcelona huurt, je parkeert hem op een legale plaats en rekent de parkeerkosten af als je de sleutel terugbrengt”, zegt Nelson Dheedene.
Nelson en Olivier geloven alvast dat de pilots in 2020 deuren zullen openen, zowel naar andere markten als naar bijkomende investeerders.