020a3891

Vandenbussche en Locus Developments blazen nieuw leven in Loods 23

GENT – Voor Locus Developments bouwde aannemer Vandenbussche in bouwteam met Compagnie-O Architecten en studiebureau stabiliteit LIME het bijzonder bouwproject Loods 23 in de Voorhaven in Gent. Een gigantische beschermde 19de eeuwse katoenloods met enorme uitdagingen, zoals het creëren van een ondergrondse parking onder de bestaande loods, het verschalen van de oppervlakte om voldoende licht en de juiste akoestiek te creëren, het bewaren van het ‘beschermde monument’ en het toewerken naar een klimaatneutraal gebouw en site.

Het project Loods 23 in de Voorhaven in Gent kadert in een groter geheel en gaat terug naar het eind van de 19e eeuw. “De Voorhaven werd gebouwd door de jonge stadsingenieur Emile Braun. Hij verdubbelde de Gentse havencapaciteit met 6 stalen katoenloodsen”, vertelt Dirk Valvekens, eigenaar van Locus Developments. “Door een steeds groeiende tonnenmaat van de schepen werd de Voorhaven al snel te klein. Eind de jaren ’80, toen mijn vriendin en ik op zoek waren naar een loft in Gent, merkten we dat de twee loodsen (loods 20 en 24) jammer genoeg afgebroken werden. We schoten vrij snel in actie en slaagden er gelukkig in om de afbraak van de loodsen 22 en 23 te verhinderen. In 1996 werd de site beschermd.”

Loods 22 en 23

Van 2008 tot 2010 werd in een eerste fase Loods 22 aangepakt. Deze loods werd verbouwd, rekening houdend met de bestaande structuur, naar 17 bedrijfsruimtes op het gelijkvloers en 22 duplex lofts op de eerste verdieping. Francis Delacroix, stabiliteitsingenieur bij LIME BVBA en tevens bewoner van Loods 22: “Het is fijn om te zien hoe de buurt opleeft, waar overdag leven is door het gebruik van de kantoren en ’s avonds de functie verlegd wordt naar activiteiten van mensen die er wonen.”

Loods 23 wordt momenteel verbouwd. De werken startten in juni 2017 en zijn voorzien om in november 2019 afgerond te zijn. Met zijn 11.000 m² oppervlakte, goed voor 18 bedrijfsruimtes, 24 lofts en een ondergrondse kelder met parkeerplaats voor meer dan 100 wagens en 24 bergingen.

Kelder is huzarenstuk

Onder Loods 23 werd een ondergrondse parking gebouwd. “Het is technisch bijna onmogelijk om een gebouw te laten staan, de funderingen weg te graven en er een parking onder te steken”, zegt Dirk Valvekens. “Naast het technische aspect is de parking ook een esthetisch mooie ruimte geworden. Het heeft een vlak plafond en een hoogte van 2,40 meter. Hierdoor kan men binnen met wagens met een dakkoffer en kan er meer stapelruimte gecreëerd worden.”

Verschalingsoefening

Francis Catteeuw van Compagnie-O Architecten: “Dit gigantisch gebouw werd oorspronkelijk gemaakt op maat van boten en treinen. Het is een heuse uitdaging om in een gebouw van 40 meter breed op 100 meter lang voldoende licht binnen te krijgen in elke loft en elk kantoor. We werken met grote raampartijen op het gelijkvloers van 5 meter hoog.”

“Op de verdieping werd de gevel achteruit getrokken, waardoor we iets minder vloeroppervlakte bekomen binnenin, maar wel een mooi terras creëren en de bestaande dakstructuur ook buiten zichtbaar wordt. Hierdoor kunnen de ramen ook hoger worden uitgevoerd. Door de grote ramen en dakramen, krijg je veel licht binnen en is er een heel ruimtelijke beleving wat de leefkwaliteit ten goede komt.”

Toekomst

“Onze volgende ambitie is Loods 20 uitwerken. Een gelijkaardig gebouw, maar met een andere ondersteunende invulling voor de buurt. We werken een ontwerp uit met een buurtsupermarkt, hotel,…”, vertelt Dirk Valvekens. “Voor het terrein van Loods 24, dat eigendom is van Stad Gent, dromen we ervan dat de stad mee stapt in ons verhaal. We willen er sportfaciliteiten aanbieden in de vorm van een open, overdekte sportloods, waar sporten ook buiten kan als het regent of bij felle zon. Op die manier willen we de site omvormen tot een dynamische buurt.”