GENT — Zero Friction, dat technologie ontwikkelt voor warmteleveranciers en gebouwbeheerders om hen te ontlasten bij het opmeten en factureren van meterstanden, kondigt een succesvolle financieringsronde van 325.000 euro aan. Het kapitaal zal verder geïnvesteerd worden in de ontwikkeling en commercialisering van het platform.
Zero Friction is een metering and billing SaaS-platform, waarmee warmteleveranciers en gebouwbeheerders beter het verbruik van collectieve warmteoplossingen in kaart kunnen brengen en gemakkelijker het verbruik kunnen factureren aan de afnemers van die collectieve warmteoplossingen. “We hebben met eigen middelen op een jaar tijd een robuust SaaS-platform kunnen bouwen, dat ook al inkomsten genereert. Om het platform verder uit te bouwen en verder te commercialiseren was bijkomende financiering nodig”, licht co-oprichter Wim Jacobs toe.
Zero Friction ging dan ook op zoek naar bijkomende financiële middelen en deed een beroep op het Gentse funding agency The Harbour voor bijstand bij haar financieringsronde. “Het was erg waardevol om met een externe partij te sparren over onze cijfers en cashflow”, blikt Jacobs terug. “Door op voorhand onze financieringsmix te bepalen konden we op een strategische manier samen met The Harbour verschillende financieringskanalen benaderen met een onderbouwd dossier.”
Business angels en banken
Na onderhandelingen met verschillende financieringskanalen slaagde Zero Friction er uiteindelijk in om 325.000 euro op te halen bij 3 business angels en een bank.
“Wat de kapitaalinvesteerders betreft, was het voor ons erg belangrijk dat het om smart money ging”, legt Wim Jacobs uit. “Het zijn investeerders met kennis over de warmtesector, softwareontwikkeling, financiën en subsidies. Ze brengen Zero Friction dus heel wat expertise bij. We zien hun investering als een bevestiging van het potentieel van het platform.”
Verdere groeiplannen
Wat deze financieringsronde betekent voor de structuur van Zero Friction? “We hebben nu een raad van bestuur, wat een nieuwe stap in onze professionalisering is”, zegt Wim Jacobs. “En dankzij onze financieringsronde gaat een nieuw netwerk voor ons open, niet alleen via onze investeerders maar ook bijvoorbeeld bij de banken.”
Met de opgehaalde financiering wil Zero Friction haar platform verder ontwikkelen en haar sales- en marketinginspanningen verhogen om meer zichtbaarheid te verwerven bij haar doelgroep. “Door meer in te zetten op marketing en sales willen we verdere stappen richting internationalisering zetten”, kinkt het.
Lees ook het artikel dat eerder dit jaar verscheen over Zero Friction.