GENT – Drie jaar na de opening van de op de groei getekende nieuwbouw rondt Bedrijvencentrum De Punt de kaap van 100 bewoners. Het is een bonte en mekaar inspirerende mengeling van starters en meer gevestigde bedrijven, van sociaal ondernemers, VZW’s, coöperatieve bedrijven en commerciële bedrijven, en van permanente bewoners en passanten.
Directeur Piet Lietaer van De Punt is opgetogen met de buzz en de toenemende diversiteit die de recente nieuwkomers met zich meebrengen. “Bij de opening van de nieuwbouw schreven we een stukje waarin we De Punt vergeleken met een bijenkorf: een broed- en ontmoetingsplaats waar het bruist van de activiteit en waar bewoners voeding en inspiratie uitwisselen. Die visie lijken we naarmate we groeien hoe langer hoe meer te realiseren, zonder dat we dat moeten forceren.”
Met de investering in de nieuwbouw trok De Punt destijds een beredeneerde wissel op de toekomst. Het bedrijvencentrum verdubbelde zijn capaciteit en versterkte daarmee zijn positie als grootste en best uitgeruste bedrijvencentrum van Vlaanderen. “Ook externe klanten en passanten vinden steeds vaker hun weg naar De Punt”, vervolgt Piet. “Maandelijks hebben we meer dan honderd externe klanten die administratieve taken afleveren, vergaderzalen boeken en opleidingen of workshops geven. Het voorbije jaar werden er meer dan tweehonderd activiteiten georganiseerd.”
Co-working populair
De recente investeringen in flexibele werkplekken voor co-working zijn een schot in de roos. De Punt trekt er een publiek aan van passanten die om diverse redenen op zoek zijn naar een tijdelijke, niet-vaste plek, waarin ze toch de omkadering vinden om professioneel te werken. Voor een aantal onder hen betekende het al de opstap naar een vast kantoor.
Directeur Leen Anthuenis van Nieuwe Media Groep moest tijdens verbouwingswerken die langer uitliepen dan gepland haar team van HRmagazine voor de keuze stellen: thuiswerken of een tijdelijke plek zoeken. “Mijn werknemers waren unaniem: liever een vaste plek waar we kunnen co-werken. Voor de meeste taken en projecten vonden zij het efficiënter om elkaar regelmatig te ontmoeten, zodat iedereen op de hoogte bleef van wat er leefde. En ze zouden ook de gezelligheid van het samenwerken missen.”
“Sinds eind augustus is De Punt onze vaste flexplek in het Gentse. Op vrijdag had ik het eerste contact met directeur Piet Lietaer van De Punt. Maandag kon ik met mijn hele team intrekken bij De Punt. We hebben alle types ruimtes die we nodig hebben: van belruimtes over stille werkruimtes tot vergaderzalen, alles met plug-and-play technische uitrusting en ergonomisch kantoormeubilair.”
Productief werken
Naast HRmagazine namen dit jaar ook starter Anton De Clerq en serie-ondernemer Wannes Wylin hun intrek in De Punt. “Het concept van de flexplek is heel geschikt voor mijn soort van activiteiten”, vertelt deze laatste. “Het zou overdaad zijn om een voltijds kantoor te huren, omdat ik voor diverse opdrachten vaak ter plaatse bij de klant werk, maar ik wilde wel een plek hebben om productief te werken en om een deel van mijn netwerking te doen.”