thumbnail_IMG_3724 (2)

Kristof Papeleu uitgeroepen tot Jonge Vlaamse Aannemer 2019

OPHASSELT/GERAARDSBERGEN – Kristof Papeleu (31) werd vanavond uitgeroepen tot Jonge Vlaamse Aannemer 2019. Kristof werd naar voor gedragen door de Confederatie Bouw provincie Oost-Vlaanderen. “Tot voor kort wist ik zelfs niet dat deze prijs bestond, laat staan dat ik mezelf als één van de kanshebbers zag”, reageert een verbaasde winnaar. “Het is echt een hele eer om deze titel te mogen krijgen!”

Kristof Papeleu heeft zijn bedrijf letterlijk en figuurlijk van de grond af opgebouwd. Zijn bedrijf is ontstaan als een uit de hand gelopen hobby tijdens zijn studies. Toen al voerde hij grondwerken voor particulieren uit, onder meer voor de aanleg van zwembaden en het bouwrijp maken van terreinen.

Na het behalen van zijn professionele bachelor bouw, stond hij voor de keuze: via een schakeljaar industrieel ingenieur worden, of een eigen bedrijf oprichten. Hij koos voor de tweede optie.

Bijzondere marktniche

Die bedrijfsactiviteit heeft hij met succes verder kunnen uitbouwen. Kristof Papeleu werd actief in grond- en afbraakwerken, riolerings- en funderingswerken. Maar via kleinere opdrachten kwam hij uiteindelijk terecht in een bijzondere marktniche: de uitvoering van spoorwegwerken. Binnen dit zeer specifieke segment doet Kristof Papeleu zowel de uitvoering van kabelwerken en seininrichtingen, de aanleg van sporen en wissels, de vernieuwing van spoorovergangen, de uitvoering van werken aan bovenleidingen als het bouwen van fietsers- en voetgangerstunnels onder het spoor.

Kristof Papeleu: “Dat is precies de sterkte van mijn bedrijf. Wij kunnen het volledige gamma aan spoorwegwerken allemaal zelf uitvoeren en doen zelden een beroep op onderaannemers. We beschikken over een ruim machinepark en een 10-tal eigen werknemers. Ik sta trouwens altijd zelf op de bouwplaats.”

Familiebedrijf

Werken aan sporen vereist vaak nacht- en weekendwerk. Bovendien moeten de werken vaak binnen zeer strikte termijnen worden uitgevoerd om het treinverkeer minimaal te storen. “Een kmo in spoorwerken staat grotendeels voor dezelfde uitdagingen als een klasse 8-bedrijf”, zegt Kristof. “Naast mijn topmedewerkers op het terrein, word ik dagelijks ondersteund door een burgerlijk ingenieur bouwkunde. Ook mijn partner Sarah en zus Sofie hebben een sleutelrol binnen het bedrijf.”

Als een kind

“Ik zie deze titel als een bekroning voor het harde werk van de afgelopen jaren. Het bedrijf draagt mijn persoonlijke naam en is als een kind voor mij. Ik heb in het verleden ook al vaak gezegd dat ik voor een echt kind waarschijnlijk nooit zoveel slaap zal laten dan ik doe voor het bedrijf.”

“De titel zou bovendien een boost moeten geven aan de uitstraling van het bedrijf. We zijn een vrij jonge/nieuwe speler in een sector vol bedrijven met een lange staat van dienst. Deze bekroning zal er hopelijk voor zorgen dat wij door klanten en concullega’s nog meer gezien worden als een solide partner bij het voltooien van hun projecten, zodat er nieuwe opdrachten en samenwerkingen uit voort kunnen vloeien”, besluit Kristof.