7507c5f6-75df-4335-8db3-80b4e9b6098f_web_scale_0.0666667_0.0666667__

Jong koppel wint pop-up winkel in Aalst

AALST – Van 15 mei tot en met 30 juni organiseerde de stad Aalst met steun van de provincie ‘Win je winkelpand in Aalst’, waarbij een zaak voor vijf maanden lang – op de onkosten na – gratis zou worden weggegeven. Winnaars van de pop-up zijn Chloé Matthieu (33) en Dries De Kimpe (31). Zij openen op vrijdag 20 september hun beauty-conceptstore ‘Clothilde’  in de Pieter van Aelst-galerij.

Clothilde, zo zal pop-up winkel van Dries en Chloé heten, vernoemd naar het koosnaampje dat Chloés papa haar gaf. “Het wordt een beauty-conceptstore die volledig draait rond organic, vegan en natural skin care”, vertelt Chloé, die eerder al haar eigen breimerk ‘knitwear by kloé’ uit de grond stampte. “Je vindt hier shampoos, huidproducten voor mannen en vrouwen, tandpasta’s, make-up,… Als het maar ecologisch verantwoord is. Geen producten met petroleumderivaten of zalfjes met microplastics dus. Producten die getest zijn op dieren komen er ook niet in.”

De pop-up store is een initiatief van de stad en de galerij om het centrum te promoten en meer creatief talent naar Aalst te lokken. Eén van de leegstaande panden wordt zo gevuld met een origineel en creatief concept, precies waar de stad naar op zoek was. Chloé en Dries werden uit tien kandidaten geselecteerd door een jury met leden van de stad, van de winkelgalerij Pieter van Aelst, handelaarsverbond District A, zelfstandigenorganisatie Unizo en de provincie.

Burn-out

“Het was een serieuze sprong”, zegt Chloé. “Ik heb altijd als financieel consultant gewerkt, maar kreeg een burn-out. Ik ga nu voor een carrièreswitch, een concept waar ik me volledig voor wil geven.”

Dries is merkstrateeg en zet Clothilde mee in de markt. “Parallel met de winkel zal er ook een webshop zijn. Deze gaan hand in hand”, legt hij uit. “Het feit dat er een fysieke locatie is, wordt een enorme troef: deze producten moet je kunnen voelen en ruiken.”

Veel leegstand

Door de torenhoge huurprijzen heeft Aalst te kampen met leegstand in de winkelstraten. “Met acties zoals deze willen we starters dat extra duwtje in de rug geven: door het ter beschikking stellen van een pand kunnen we mensen misschien over de streep trekken om in de stad te ondernemen”, zegt schepen van Economie Katrien Beulens.

Clothilde blijft open tot en met 31 januari. Na vijf maanden maakt het koppel de balans op. Als die positief is, heeft Aalst er een fijne winkel bij.