Sealed-85_crop

Aalsters lederbedrijf ontwerpt brillenetui voor Belgisch topmerk

AALST – Dat netwerking en toevallige ontmoetingen met gelijkgestemde passionele zielen belangrijk zijn voor ondernemers, blijkt nog maar eens uit het verhaal van Frank Oerlemans (56), zaakvoerder van het Aalsters lederverwerkend bedrijf Saint Sauveur. Via zijn lokale opticien kwam hij in contact met het Antwerpse brillenmerk binôche. Deze was op zoek naar een mogelijke leverancier voor het ontwerpen van een lederen brillenhoesje voor hun nieuwe merk, SEALED by binôche. Maandag werd de lijn officieel gelanceerd, mét prachtige bijpassende etuis van Saint Sauveur Leather Works.

binôche is een Belgisch merk dat al meer dan 20 jaar monturen creëert die even uniek zijn als de mensen die ze dragen. De collecties worden ontworpen in Antwerpen en handgemaakt in Frankrijk en Italië. De brillen zorgen er niet alleen voor dat mensen beter kunnen zien, het zijn stuk voor stuk artistieke creaties.

Ook Saint Sauveur Leather Works staat al sinds de oprichting in 1967 voor authentieke, handgemaakte producten. Van lederen schorten tot gereedschapstassen, alle producten worden in eigen beheer en in België met de hand gemaakt. Huidig zaakvoerder Frank Oerlemans: “Saint Sauveur bestaat al 3 generaties. In 2016 besloten de eigenaars de activiteiten stop te zetten. Ik was op dat moment klant, en besloot het atelier naar Aalst te brengen en verder te zetten.”

 

Unieke opdracht

Dit voorjaar kwamen beide bedrijven met elkaar in contact en besloot het nieuwe merk van binôche beroep te doen op het vakkundige werk van Saint Sauveur. De opdracht was eenvoudig maar niet min: een brillenetui ontwerpen dat qua stijl perfect aansloot bij het design van het nieuwe merk, SEALED by binôche. Een hele uitdaging voor het 4-koppige team van Saint Sauveur, dat tot dan toe vooral met industriële toepassingen bezig was.

“De opdracht trok ons uit onze comfort zone. We maken voornamelijk producten in kleine series van 10 tot 500 stuks, gericht op de industrie. De opdracht van SEALED overschreed dit aantal aanzienlijk en bevond zich in een heel nieuwe sector”, vertelt Frank. “Onze jonge nieuwe werkkracht Sofie Beys stortte zich vol overgave op het project en slaagde erin een ontwerp te maken dat perfect aansloot bij de uitstraling van SEALED. Naast het brillenetui mocht ze dan ook bijpassende presentatieboxen en draagtassen ontwerpen.”

Handmade in Belgium

Intussen mocht Saint-Sauveur ook het “Handmade in Belgium”-label in ontvangst nemen. “De officiële uitreiking moet nog gebeuren, maar we kregen deze zomer wel al de goedkeuring”, zegt Frank. “Dit label is voor ons een bevestiging van wat we willen zijn. Geen massa import van industrieel afgewerkte producten, maar artisanaal gemaakte lederproducten met een eigen toets. We doen serieproductie, maar het blijft wel handcrafted. Voor mij is het vooral belangrijk dat de vakkennis van de oudere generaties wordt overgedragen aan jongere collega’s. Met Sofie als nieuwste aanwinst zijn we alvast goed op weg.”

Officiële lancering

SEALED by binôche werd op maandag 26 augustus gelanceerd. De eerste commentaren waren alvast heel positief. “We kregen te horen dat we, binnen het voorziene budget voor dergelijke etuis, een zeer verrassend resultaat neergezet hebben”, aldus Frank. “We vonden het alvast heel erg fijn om met deze klant samen te werken en staan dan ook open voor nieuwe opdrachten in de toekomst.”

Lees ook

  • CommV
    02/10/2024
    2-design
    Bilzen
  • CommV
    02/10/2024
    Maison Maeseyck
    Maaseik
  • VZW
    02/10/2024
    Sergeant
    Sint-gillis (bij-brussel)