thumbnail_IMG_0063

De nieuwe lichting van Birdhouse: Pastati, verse pasta Made in Belgium

MELLE – Met 8 zijn ze. De start-ups die dit jaar mogen deelnemen aan het Birdhouse acceleratorprogramma. De komende weken laten we je kennis maken met elk van hen. Als eerste is Pastati aan de beurt, de start-up van de 56-jarige Kristl De Loose. Haar bedrijf levert verse pasta en ravioli’s op bestelling aan koks, traiteurs en winkeliers. Sociale economie en duurzaamheid staan hierbij centraal. Zo is de productie in handen van maatwerkbedrijf AAROVA in Oudenaarde en werkt ze hoofdzakelijk met ingrediënten van plaatselijke boeren.

Kristl De Loose werkte 11 jaar als directeur van een beschutte werkplaats en vervolgens begeleidde ze bedrijven en teams op strategisch vlak als consultant.Toen ze 4 jaar geleden plots doof werd langs 1 kant, was ze genoodzaakt haar job op te geven. “Dat was heel moeilijk voor mij want ik deed het ontzettend graag. Ik wilde absoluut blijven werken en ging op zoek naar een nieuwe uitdaging. Aangezien ik op dat moment veel in Italië verbleef, kreeg ik het zotte idee om verse paste te gaan maken in België.”

Zo gezegd, zo gedaan, ging Kristl eind 2016 van start met Pastati. “Ik ben daar toen eigenlijk heel onbezonnen, als een bulldozer in gevlogen. Ik had al zo veel gedaan, dus dit zou mij ook wel lukken. Voor mij was het mijn redding, het hielp om mijn plotse beperking te verwerken.”

Duurzaam over de hele lijn

Voor Kristl was het belangrijk dat haar bedrijf binnen de sociale economie kon werken. Via een ex-collega kon ze de volledige productie onderbrengen in maatwerkbedrijf AAROVA in Oudenaarde. “We hebben daar 2 machines om gewone pasta’s te maken en 2 machines voor de productie van verse ravioli. De arbeiders staan er onder leiding van een chef kok en doen dat gewoonweg schitterend!”, zegt Kristl trots.

Pastati is niet enkel duurzaam naar tewerkstelling toe. Ook de ingrediënten komen van plaatselijke boeren en de verpakking wordt gemaakt van suikerriet. “Het is de bedoeling om echt over de hele lijn deze duurzaamheid door te trekken. Enkel de bloem is nog niet Belgisch, maar ook daarvoor zoeken we naar alternatieven.”

Uniek in de wereld

Kristl levert voornamelijk B2B aan restaurants, traiteurs en een aantal winkels. “Wat ons concept uniek maakt is dat elke chef zijn eigen recept mag doorgeven of een zelfgemaakte vulling voor de ravioli kan aanleveren. Wij werken enkel op bestelling en leveren de pasta volledig vers en op maat van de klant. Bovendien is het feit dat we voor de productie samenwerken met doelgroepwerknemers uit de sociale economie absoluut uniek in de wereld.”

 .    .   

Nog niet rendabel

Toch heeft Pastati nog een lange weg te gaan. “We zijn nog niet rendabel, daarvoor moet de omzet en dus vooral het aantal klanten serieus omhoog”, zegt Kristl. “Via het Birdhouse acceleratorprogramma krijg ik advies omtrent budgettering op lange termijn. Samen met de mentoren werken we aan een professioneel businessmodel.”

Vooruitblik op de toekomst

Naar de toekomst toe wil Kristl de haalbaarheid van enkele nieuwe producten testen en uiteindelijk groeien naar een stabiele onderneming waar een voltallige productieploeg gedurende de hele week continu voor kan werken. “Ik kan chefs alleen maar aanraden om met onze verse pasta aan de slag te gaan. Velen werken nog steeds met voorgekookte of droge pasta, maar werken met een vers product, net zoals ze in Italië doen, heeft een enorme kwalitatieve meerwaarde”, geeft Kristl mee.