view-759×500 (1)

Gentse scale-up Showpad haalt 70 miljoen dollar op

GENT – Het Gentse tech-bedrijf Showpad heeft zeventig miljoen dollar kapitaal opgehaald bij investeerders. De scale-up noemt zichzelf een ‘sales enablement speler’. In mensentaal wil dat zeggen dat het een digitaal platform aanbiedt dat verkopers kunnen gebruiken om naar klanten te stappen. Het maakt dat zij de juiste productinformatie bij zich hebben, op maat van de klant, waardoor het verkooppraatje een pak efficiënter moet zijn.

Showpad wordt al langer bestempeld als één van de meer beloftevolle scale-ups die Vlaanderen rijk is. Het heeft al meer dan 400 werknemers wereldwijd, en heeft kantoren in Gent, Londen, München, Polen, Chicago, San Francisco en Portland. Het plant dit jaar nog tweehonderd mensen bij aan te werven, waarvan de helft in Europa. Het wil ook ‘agressief’ investeren in de VS, waar het vorig jaar 150 procent groei kende. Showpad heeft zo’n 1.200 internationale ondernemingen als klant, waaronder Johnson & Johnson, GE Healthcare en Merck.

Kapitaalronde

De kapitaalronde die het nu afrondt, werd geleid door Dawn Capital en Insight Venture Partners. Ook bestaande investeerders, zoals Hummingbird Ventures en Korelya Capital, deden mee. En er kwam een bijkomende schuldfinanciering van Silicon Valley Bank.

Met het geld wil Showpad ‘verdere wereldwijde groei ondersteunen’ en ook ‘nieuwe productontwikkelingen en -innovatie voeden’. De firma groeit hard. In 2018 verdubbelde ze haar omzet tot 50 miljoen dollar, versus 25 miljoen dollar in 2017.

Een volgende unicorn?

Het is niet duidelijk op hoeveel de nieuwe kapitaalronde het bedrijf waardeert. Wel wordt Showpad steevast genoemd als een volgende ‘unicorn’, een scale-up die een miljard dollar waard is. Eerder dit jaar bereikten Collibra en Combell al deze status. In februari stelde CEO Pieterjan Bouten nog dat ‘het leuk zou zijn om over 2 à 3 jaar tot die club te behoren’.