ZOTTEGEM – Op de eerste verjaardag van GDPR staat de Zottegemse start-up Idlegcy klaar om in kleine en middelgrote bedrijven de GDPR-drempel drastisch te verlagen. Indirect hoopt Idlegcy hierdoor ook een bijdrage te kunnen leveren aan de broodnodige sensibilisering bij het grote publiek, om het respect voor persoonlijke gegevens een breder draagvlak te geven.
De nieuwe privacywet GDPR was afgelopen zaterdag precies één jaar oud. Overheid, middenveld en bedrijfswereld maakten de laatste dagen de balans op. Er is nog een hele weg af te leggen. Er is vooral werk aan de winkel om de invoering van GDPR voor de kleinere en middelgrote bedrijven behapbaar te maken. En om het grote publiek te sensibiliseren over hun basisrechten.
Idlegcy is klaar om te helpen
Idlegcy NV is een van de start-ups van Vision Architect en serieel ondernemer Jan Lagast, die met behulp van pre-seed angel investors een aantal start-ups heeft opgericht. Idlegcy is de eerste uit deze stal die nu klaar staat om de markt op te gaan en om bijkomend kapitaal aan te trekken.
“Onze missie is om het voor bedrijven veel eenvoudiger en vooral ook minder duur te maken om respectvol met persoonlijke gegevens om te springen”, stelt Jan Lagast. “Tegelijkertijd willen we zorgen dat GDPR niet stilvalt na het adviesrapport, maar dat het een vast onderdeel van de bedrijfscultuur wordt – én blijft.”
Disruptie in juridische dienstverlening
“We denken dat we de kosten voor de invoering van GDPR in een doorsnee klein tot middelgroot bedrijf met maar liefst 65% kunnen doen dalen”, gaat Lagast verder. “Apps en AI zullen zorgen voor een drastische reductie van de benodigde adviesverlening, wat Idlegcy overigens overlaat aan gespecialiseerde juridische dienstverleners, die partner kunnen worden.”
“Zij zullen zich dankzij onze apps kunnen focussen op dat gedeelte van de adviesverlening waar hun expertise ten volle gevaloriseerd wordt. De apps zelf nemen het routinewerk over. Het is precies dat routinewerk waarvoor de prijs onder druk staat en wat voor veel kleinere bedrijven de investeringslat veel te hoog legt”, weet Lagast.
GDPR stopt niet bij het advies
De drempelverlaging bij het inwinnen van advies is echter niet het enige punt waarop Idlegcy het verschil wil maken. “Eens de adviesverlener weg is, valt vaak ook de aandacht voor GDPR weg”, weet Lagast. “En het is net in die blijvende opvolging dat het verschil gemaakt wordt. We werken nu aan een app die zal instaan voor de opvolging van GDPR-gerelateerde aanvragen. Zo houden we GDPR onder directie-aandacht zonder dat het een grote hap uit het bedrijfsbudget neemt.”