GENT – In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Ingrid Willems staat sinds 2016 aan het roer van DataScouts. Deze Gentse start-up biedt bedrijven een hulpmiddel waarmee ze kunnen volgen wat er in hun competitieve landschap gebeurt. “Systematische, concurrerende informatie is de toegangspoort tot een groter marktaandeel, ontwikkelt een unieke waardepropositie en stimuleert de verkoopefficiëntie”, zegt Ingrid. “Want zoals het oude gezegde luidt: kennis is macht.”
Tot op heden heeft Datascouts 76 concurrerende landschappen en ecosystemen voor ondernemers gemonitord, hebben ze een twintigtal betalende klanten en 7.200 geregistreerde gebruikers op hun platform. 56% van deze gebruikers is gevestigd in België, 44% woont in het buitenland.
“Teamleader is een van onze referral-klanten. Voor hun groeistrategie en hun internationale expansie vertrouwen ze op onze intelligentie. We hebben bovendien veel pilootprojecten lopen en zijn ervan overtuigd dat ons klantenbestand gestaag zal groeien. Ons team bestaat uit 8 personen, gevestigd in Gent, die werken aan de ontwikkeling van ons product en het verzamelen van bruikbare inzichten. Ik ben zelf het manusje-van-alles van het team en fungeer als de producteigenaar die continu de klantwensen aanpast aan onze go-to-market-strategie.”
De concurrentie voorblijven
Als bedrijven in een vacuüm zouden bestaan, zou een uniek verkoopvoorstel en een overtuigend product voldoende zijn om je bedrijf te laten groeien, maar bedrijven bestaan in een delicate omgeving van concurrenten.
Om die concurrentie voor te blijven, moeten organisaties begrijpen wat hun concurrenten doen en hoe hun concurrentieomgeving in de loop van de tijd evolueert. Ze kunnen naar een adviesbureau gaan en een eenmalig rapport ontvangen met mooie cijfers voor een nog mooiere prijs, of – als ze het zich niet kunnen veroorloven – een student inhuren om een Excel-bestand samen te stellen met alle basisgegevens van hun concurrenten. Geen van beide opties biedt de systematische, concurrerende inzichten die een bedrijf helpen zijn concurrenten op de lange termijn te overtreffen.
Prestatie en reputatie
DataScouts biedt daarentegen een workflow om op een systematische manier concurrerende intelligentie op te bouwen, waardoor het algemene situationele bewustzijn over markttrends en concurrentiedruk toeneemt: Over wie moeten de concurrenten zich zorgen maken? Wat is de gewonnen / verloren ratio en hoe kan de verkoopefficiëntie worden verbeterd? Wat is de volgende markt om te veroveren? Dankzij de moderne technologie is het mogelijk om een compleet beeld te krijgen van de prestaties van uw bedrijf binnen zijn competitieve sfeer, door een breed scala aan datapunten en informatiestromen te combineren.
“We beginnen met het samenvoegen van gestructureerde bedrijfsinformatie, vrij statische feiten en cijfers: Wanneer is het bedrijf opgericht? Hoeveel mensen heeft het bedrijf in dienst? Wat is de omzet? Hoeveel kantoren hebben ze wereldwijd? Vervolgens voegen we een laag realtime statistieken toe: Hoeveel bezoekers komen naar de website? Wat is hun bouncepercentage? Hoe is hun digitale aanwezigheid? En hoe groeit hun digitale voetafdruk? Ten slotte voegen we een derde laag ongestructureerde informatie toe. We leggen vast wat bedrijven over zichzelf schrijven of wat consumenten over hen zeggen.”
Voeg al deze lagen samen en u krijgt een compleet 360° -beeld van de state-of-the-art van een bedrijf. DataScouts bewaakt zowel prestaties als reputatie, het combineert ongecompliceerde gegevens met emotie en sentiment. Men geeft u alle hulpmiddelen en visualisaties die u nodig hebt om uw bedrijfsgroei te volgen, terwijl de ander u inspireert en uw bereik en begrip van het bedrijf verbreedt.
…
Lees het vervolg van dit uitgebreid interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek hier alle interviews.