20180808 Gent, Belgie. Hannah Albarece van AreTheyHappy 20180808 Gent, Belgie. Hannah Albarece van AreTheyHappy

Ondernemers met een hoek af: Hannah Albarece (AreTheyHappy)

GENT – In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Voor het eerst in deze reeks krijgen we de kans een vrouw aan het woord te laten. Hannah Albarece is mede-oprichtster van AreTheyHappy, een applicatie waarmee eigenaren van restaurants en bars hun online reputatie kunnen beheren. “Niet onbelangrijk, als je weet dat tot 95% van de klanten online beoordelingen checken voordat ze een nieuw restaurant of een nieuwe bar bezoeken en mensen een oordeel vellen over uw bedrijf na het lezen van slechts één of twee recensies”, aldus Albarece.

Vijf jaar geleden ontmoetten de oprichters, Stijn Van Brakel, een Gentenaar, en Hannah Albarece, een Filippijns-Australische elkaar in China. Tijdens hun reis door Azië ontdekten ze een gemeenschappelijke passie voor eten en restaurants. Aan het einde van 2016 richtten Stijn en Hannah AreTheyHappy op en in mei 2017 lanceerden ze de bètaversie. Vandaag helpen ze honderden restaurants en restaurantketens zoals Balls & Glory, Poule & Poulette en Ellis Gourmet Burger hun online reputatie te beheren en te verbeteren.

AreTheyHappy is actief in 12 landen. Het bedrijf won twee sectoronderscheidingen: de ‘Gault & Millau Culinary Innovator Award’ en de ‘Horeca Expo Innovation Award’. Peter Vermeulen staat aan het hoofd van een team ontwikkelaars. Samen met de sales en marketingmensen bestaat het bedrijf vandaag uit 9 vaste medewerkers. Op dit moment zijn ze bovendien op zoek naar een heleboel mensen om dit team te versterken – vooral customer success managers, UX/UI designers and developers.

Zo werkt het

In de afgelopen 10 jaar is de horeca veranderd. De strijd om de klant is naar de online wereld verschoven. Uitbaters weten dit. Maar met zoveel klanten die hun ervaringen, foto’s, tweets en recensies delen via zoveel verschillende sociale media en beoordelingskanalen, kunnen ze niet bijhouden wat er over hun bedrijf wordt gezegd en besteden ze uren aan het controleren van afzonderlijke sites.

Hier komt AreTheyHappy van pas. We centraliseren alle berichten, sociale media en recensies in één eenvoudige inbox. Aan het einde van elke dag sturen we een samenvatting van wat hun klanten de afgelopen 24 uur over hen hebben gezegd. Perfect voor zaakvoerders met weinig tijd. We waarschuwen hen voor negatieve reviews en berichten van influencers. Vanuit dezelfde inbox kunnen ze tijdig en doordacht reageren en rechtstreeks contact opnemen met hun klanten. Parallel hieraan hebben we een groot dataproject dat de betrokkenheid van klanten helpt meten en trends in hun dagelijkse activiteiten signaleert. Ten slotte helpen we ook hun marketinginspanningen te vereenvoudigen en te meten. Met andere woorden, we geven ze de tools om de allerbelangrijkste vraag te beantwoorden: “Zijn mijn klanten blij?”

Lees het vervolg van dit uitgebreid interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek hier alle interviews.