SINT-NIKLAAS – Het familiebedrijf Niko uit Sint-Niklaas, Belgisch marktleider in de productie van elektrisch installatiemateriaal en huisautomatisering, viert op 1 april zijn honderdste verjaardag. Niko investeerde de voorbije 10 jaar bijna 100 miljoen euro in vooruitstrevende productietechnieken en zal de komende jaren zo’n 10 miljoen euro per jaar blijven investeren in de verdere modernisering van de fabriek. Om zijn historiek en toekomstvisie toe te lichten, organiseert Niko binnenkort een interactieve tentoonstelling in Sint-Niklaas.
Met meer dan 700 werknemers en vestigingen in 10 Europese landen is Niko Group uitgegroeid tot een internationale holding. Iets wat twee broers van de familie De Backer in Sint-Niklaas in 1919 wellicht niet hadden zien aankomen. De broers Alfons en Werner De Backer begonnen honderd jaar geleden met de productie van schakelaars en stopcontacten. Het bedrijf groeide jaar na jaar en werd Belgische marktleider. Op zijn honderdste verjaardag bereikt het familiebedrijf vandaag een omzet van meer dan 175 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 15 jaar geleden.
Enkele cijfers
De cijfers ogen indrukwekkend: het bedrijf produceerde intussen meer dan 500 miljoen schakelaars en stopcontacten, bijna goed voor volledige omtrek van de aarde, en installeerde zijn apparatuur in meer dan vijf miljoen huizen in België. In 85% van de Belgische huizen is vandaag Niko schakelmateriaal geïnstalleerd.
Innovatieve oplossingen
Door op kantelmomenten te durven kiezen voor innovatie op vlak van grondstoffen, productiemethodes, technologieën en businessmodellen, maakt de familie al drie generaties lang van Niko een van de pioniers in zijn sector. De lancering van Nikobus in 1997, de eerste generatie huisautomatisering, zorgde ervoor dat Niko de Belgische marktleider in domotica werd. In 2011 kwam Niko Home Control, de opvolger van Nikobus, op de markt, als antwoord op de introductie van de smartphone en de groeiende vraag naar connectiviteit.
“Wij willen met onze slimme oplossingen huizen zo comfortabel, veilig en energiezuinig mogelijk maken. Zo lanceren we dit jaar de ‘touchswitch’, een revolutionair bedieningspaneel dat volledig gepersonaliseerd kan worden. Daarnaast zullen we ook spraaksturing gekoppeld aan Niko Home Control op de markt brengen”, aldus Jo De Backer, Executive Director.
Medewerkers uit regio Sint-Niklaas
Het familiebedrijf blijft ook nog na 100 jaar een belangrijke rol spelen voor de lokale werkgelegenheid. Meer dan de helft van alle medewerkers komt uit de regio. De stad Sint-Niklaas blijft zelfs goed voor bijna 22 procent van het personeelsbestand.
Bart Vanderkerken, Vice-President Human Resources: “Onze toekomstgerichte inspanningen zijn zeker ook gericht op het behoud van de lokale werkgelegenheid. Natuurlijk vraagt dit nieuwe tijdperk om andere profielen. We zetten maximaal in op het opleiden en herscholen van de mensen die hier nu al werken, zodat de digitalisering niet zorgt voor een verlies aan jobs, maar ze juist zinvoller maakt.
Factory of the future
Begin dit jaar ontving Niko de award ‘Factory of the Future’, vanwege zijn toekomstgerichte inspanningen. Met jaarlijks meer dan 10 miljoen euro aan investeringen in de digitalisering van de fabriek wordt het bedrijf klaargestoomd voor de toekomst. “Om competitief te blijven én in te kunnen spelen op de snelle veranderingen in de markt, moeten we mee zijn met de digitale golf. Als onderdeel hiervan zetten we de komende jaren volop in op digitalisering en het gebruik van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie en robotica”, zegt CEO Paul Matthijs.
Overzichtstentoonstelling
Ter gelegenheid van zijn 100-jarig bestaan, opent Niko vanaf 6 mei de expo ‘100 jaar Niko – the best is yet to come’. Bezoekers krijgen, naast een overzicht van de afgelopen 100 jaar, ook een vooruitblik op de toekomst. Ze worden uitgenodigd om op een interactieve manier mee na te denken over de toekomst van wonen en werken. Meer info via: www.niko.eu/100expo.