frederik dewitte 3

Ondernemers met een hoek af: Frederik De Witte (FleetMaster)

GENT – In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers. Kenis ging met elk van hen in op een aantal bijzondere thema’s. Wekelijks geven we onze lezers een exclusieve inkijk in één van deze interviews. Eén van deze ondernemers is Frederik De Witte, CEO van FleetMaster. Dit bedrijf uit het Gentse bouwt software voor multinationals die activa verhuren en leasen. Hun product is een op de cloud gebaseerd, aanpasbaar softwareplatform dat deze bedrijven helpt hun wagenpark en middelen te beheren en te optimaliseren.

FleetMaster is in 2011 gestart onder de naam Ivips door Frederik De Witte, Willem Dumon, Tom Coene en Jochen Firey. Een vijfde oprichter vertrok na een paar jaar om en familiebedrijf over te nemen. FleetMaster heeft kantoren in Gent, Los Angeles en India en groeide op anderhalf jaar tijd van 4 naar 32 werknemers. “In 2019 willen we onze omzet opnieuw verdrievoudigen en het aantal werknemers met een 20-tal laten groeien, vooral in Gent. Bekende klanten zijn Mercedes Benz, Fiat Chrysler, Avis Budget Group, Scania Global Rental en Volvo Trucks.”

Vijf oprichters

FleetMaster is een eigenzinnig bedrijf. Frederik: “Zes jaar bouwden we aan een oplossing voor een sector die we eigenlijk geen van allen kenden. Met succes, en ondanks goedbedoeld advies dat we in de wind sloegen. FleetMaster trok naar de Verenigde Staten en haalde multinationals als Athlon, Mercedes en Universal binnen als klant. Zonder extern kapitaal, zonder grootschalige aanwervingen. Ik herinner me nog mijn eerste bezoek aan Flanders Investment and Trade (FIT) in Los Angeles. ‘Ah! Jullie willen graag de Amerikaanse markt betreden, dat is interessant’, klonk het. Waarop ik: ‘Nee, we hebben hier al een kantoor. NBC is een grote klant.’ Het was even stil.”

Eighties

“Onze potentiële klanten worstelden allemaal met verouderende software uit de jaren 80. De beschikbare technologie liet toe om trucks of personenwagens te verhuren, maar dat was ook alles. De software was niet cloud based, kon amper geïntegreerd worden met andere bedrijfstoepassingen, kon niet aangepast worden aan nieuwe user interfaces zoals mobiele applicaties. Op deze opportuniteit zijn wij ingegaan met ons product.”

Mobility-based

We hebben ons product echt ontwikkeld vanuit de klantvraag. Zo is de filosofie achter de oude software asset-based: er is een voertuig en dat moeten we verhuren. Wij denken mobility-based: er is een klant en die heeft mobiliteit nodig. Hoe vullen we die nood het beste in? Dat is een heel andere manier om software te benaderen. Ons product is bovendien heel customizable: er is een vaste kern, met tal van modules. Grote spelers moesten tot dan, wanneer hun software verouderd was, elke keer opnieuw naar een developmentbedrijf stappen met de vraag om maatwerk. Van wat ze nodig hebben, hebben wij 85% klaarstaan on the shelf. De rest is aanpasbaar. Daarbij is het software as a service: ons product evolueert continu. Een grote verandering, als je weet dat ze tot twee jaar geleden vaak op software uit de jaren 1980 aan het werken waren.

Lees het vervolg van dit spannende verhaal in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. De vorige artikels uit de reeks gemist? Ontdek hier alle interviews.