6169492

Crunch Analytics kiest bewust om in de Gentse binnenstad te blijven

GENT – Crunch Analytics is een snelgroeiende start-up die hoogtechnologische dienstverlening biedt op het vlak van data, analytics en AI. Het wil de komende twee jaar minstens veertig hoogopgeleide profielen in Gent aantrekken. Bij die groei hoort een groter kantoor. Daar waar anderen de Gentse binnenstad verlaten, kiest Crunch Analytics bewust om er zich te vestigen omwille van de vele opportuniteiten. Die keuze was echter géén gemakkelijke keuze omdat het imago van de binnenstad als vestigingslocatie de afgelopen jaren een knauw heeft gekregen. Op 19 februari opent Burgemeester De Clercq het nieuwe kantoor in de Rodelijvekensstraat.

Crunch Analytics werd in 2016 opgericht door Laurent Mainil en Louis-Phillippe Kerckhove. “We zagen dat bedrijven elke dag heel wat opportuniteiten lieten liggen omdat ze nalaten de nodige inzichten te puren uit die groeiende berg aan data. We stonden op dat moment aan de vooravond van een wereldwijde technologische revolutie die bedrijven zou toelaten om met dergelijke data en inzichten de stap naar artificiële intelligentie te zetten.”

Tijd voor uitbreiding

Begin 2019 is Crunch Analytics een snelgroeiend Advanced Analytics & AI Agency. Het team groeide van twee naar veertien personen en zo ontstond de nood om een eerste, vrijstaand kantoor te zoeken. “De tijd is rijp om in een nieuw scenario te stappen”, zegt CEO Laurent. “Een scenario dat het moet mogelijk maken op twee jaar tijd te groeien naar minstens vijftig medewerkers.”

Bewust gekozen voor de Gentse binnenstad

Bij die zoektocht naar een eerste eigen, vrijstaand kantoor werd uitdrukkelijk gekozen voor een locatie binnen de Gentse stadsring. Gezien de polemiek van de afgelopen jaren lijkt dat op het eerste zicht geen voor de hand liggende keuze. Nils Roelandt, Director of Marketing & Communication legt uit: “Voor Crunch Analytics biedt Gent een uitstekende combinatie van drie factoren. Het is een plaats waar interessante profielen afstuderen, jonge mensen willen wonen en werken en er wordt ervaring gedeeld met jonge, doorgroeiende bedrijven.”

Géén gemakkelijke keuze

“De keuze voor de Gentse binnenstad mag dan wel bewust gemaakt zijn, ze was niet gemakkelijk”, gaat Roelandt verder. “De bereikbaarheid van de stad blijft de hele dag door moeilijk. Werknemers die van buiten de stad komen, doen er steeds langer over om het kantoor te bereiken. We kozen daarom voor een kantoor in de buurt van een minder benutte parkeergarage.”

“Groeibedrijven en de klassieke Gentse huurmarkt voor kantoren matchen bovendien niet goed met elkaar”, meent Roelandt. “Heel wat verhuurders gaan ervan uit dat een vast aantal vierkante meter wordt verhuurd over een langere periode, met weinig flexibiliteit. Daarenboven is huren in de stad de afgelopen jaren ook significant duurder geworden. Vanuit een kostenefficiënt standpunt is de keuze voor de Gentse binnenstad dan ook niet de meest aangewezen keuze. Het is eerder een beredeneerde gok die bedrijfscultuur als hoogste goed stelt.”

Steun van de stad

Wij zijn ervan overtuigd met Gent als uitvalsbasis een uitstekende locatie te hebben gevonden van waaruit we een groeiende organisatie kunnen bouwen met de juiste cultuur. Echter, dit zal geen gemakkelijke keuze blijken en we hopen dan ook dat de stad de komende jaren de nodige initiatieven zal blijven nemen om de juiste randvoorwaarden te creëren die snelgroeiende technologiebedrijven als Crunch Analytics in de binnenstad houden.