AALST/GENT – Op 28 februari worden The Big Squeeze Awards uitgereikt. Een jury selecteerde 5 finalisten in 4 verschillende categorieën. Maar liefst 4 Oost-Vlaamse bedrijven haalden de selectie. Zo maakt Into.care kans op de award voor Start-up of the Year. Spott en Quolifio strijden dan weer om de titel van Scale-up of the Year. De jonge wolven van TechWolf werden ten slotte genomineerd voor Student start-up of the Year. Stemmen op jouw favoriet kan nog tot 24 februari op thebigsqueeze.be.
Eind vorig jaar beslisten Startups.be en Scale-ups.eu om samen te gaan. De jaarlijkse Tech Startup Day wordt daarom omgedoopt tot The Big Squeeze. De focus zal voor het eerst niet alleen op start-ups, maar ook op scale-ups liggen. Op het event, dat plaatsvindt op 28 februari in Brussel, worden de winnaars van The Big Squeeze Awards uitgereikt. De jury, onder leiding van Omar Mohout (Sirris) koos in elke categorie 5 genomineerden. Bij de kanshebbers zitten de Gentse bedrijven Into.care (Start-up of the Year), Qalifio (Scale-up of the Year) en Techwolf (Student Start-up of the Year).
Van start-up naar scale-up
Ook het Aalsterse Spott werd genomineerd voor de categorie Scale-up of the Year. Het bedrijf groeide op enkele jaren tijd tot een team van 22 medewerkers, waarvan 3 in het recentelijk geopende kantoor in Portugal. Vorig jaar slaagden ze erin enkele grote klanten als Ikea, Unilever, Lidl, Samsung en H&M binnen te halen. Ook de eerste internationale klanten uit onder andere Canada en Portugal werden een feit. “In totaal hebben we nu 36 klanten in maar liefst 9 verschillende landen”, aldus CEO en mede-oprichter Jonas De Cooman.
We reinvented the obvious
“Vroeger was marketing enkel ‘push’-reclame”, legt Jonas uit. “Men probeerde om zo efficiënt mogelijk de schaarse aandacht van de consument te trekken. Dit terwijl de consument deze overvloed aan reclame steeds vervelender vindt en vaak niet langer registreert. Spott biedt daarentegen een nieuwe manier van marketing, waarbij de het de consument is die actief op zoek gaat naar informatie.”
De technologie van Spott maakt dat marketeers een interactieve laag kunnen leggen op hun foto’s en video’s. Het is uiteindelijk de consument die ervoor kan kiezen om te interageren met de zaken die in de video beschikbaar zijn.
Jonas geeft een simpel voorbeeld: “In een skatevideo zijn sneakers van Nike te zien. Vandaag moet je, als je deze schoenen leuk vindt, op google gaan zoeken. Wanneer op dat moment een gelijkaardig schoenenmerk hoger in de ranking verschijnt, zou het kunnen dat je uiteindelijk schoenen van Puma of Adidas koopt in plaats van Nike, terwijl zij wel de investering gedaan hadden om relevante content te creëren. Dankzij Spott kan je onmiddellijk op de sneakers in het filmpje klikken en krijg je alle informatie die je nodig hebt.”
“De nominatie is een mooie erkenning voor het team dat heel hard gewerkt heeft, vaak tot laat ’s avonds. Als we winnen gaan we zeker met het team iets doen om hen te bedanken voor hun commitment!”, besluit Jonas.