OOVI.Deeleenkoe_186

De Vlaamse Ondernemers Roadshow: Het verhaal achter ‘Deel een koe’

GENT – Een piloot die rundvlees verkoopt? Het lijkt een rare combinatie, maar David De Keyser bewijst dat je meer dan één passie kunt volgen, mét succes. Hij mag dan wel zijn tienerdroom om piloot te worden gerealiseerd hebben, toch konden de slagersgenen van z’n familie hem niet loslaten. Dus bedacht hij ‘Deel Een Koe’. Met zijn unieke ‘crowdbutchering’ concept wil hij een positieve impact hebben op natuur, dier én mens.

“Mijn grootouders en ouders waren beiden slager, dus toen ik op mijn 18de besliste om piloot te worden, verklaarde mijn vader me voor zot”, lacht Gentenaar David De Keyser. Zo gezegd, zo gedaan, maar vijf jaar geleden begonnen de slagersgenen toch opnieuw te kriebelen. “Ik eet heel graag vlees, maar ik kan niet zien hoe die beesten behandeld worden in grote kwekerijen en slachterijen. Zo kwam ik op het idee om met ‘Deel een koe’ te starten. Vroeger hadden families de traditie om een koe te delen, maar dat is voor moderne gezinnen niet zo simpel. Een derde van een koe neemt al snel een hele diepvries in beslag. Maar wat als we een koe nu eens met meerdere mensen delen?”

Geen verspilling

Deeleenkoe.be is een online platform waarop je samen met anderen een koe kan kopen. Zodra de koe volledig verkocht is, wordt ze in gelijke pakketten verdeeld en bij je thuis geleverd. Op die manier is er geen verspilling van vlees en worden dieren niet onnodig geslacht. Ieder pakket heeft dezelfde inhoud en is zo samengesteld dat elk deel van de koe gebruikt kan worden. Je weet perfect wat je eet en waar jouw vlees vandaan komt.

Kickstart

Sinds de start van Deel een koe in 2014 is alles heel snel gegaan. “Mijn allereerste klant bleek toevallig een journalist van Belga te zijn”, vertelt David. “Hij vroeg me of hij een artikel over het concept mocht schrijven. De volgende dag stond ik in alle kranten met mijn koeien. Dat heeft natuurlijk voor een enorme kickstart gezorgd.”

Respect voor natuur, dier en mens

Voor David is respect voor zowel het dier als de landbouwer heel erg belangrijk. “Ik werk samen met lokale boeren en wil hen een even groot deel van de taart geven, want zonder hen zou Deel een koe niet bestaan. Je kan het vergelijken met een circus. Ik ben misschien de clown die in de spotlights staat, maar je hebt ook de mensen die de tent opbouwen en de leeuwen temmen. Zij zijn allemaal even belangrijk om het circus te laten draaien.”

Campagne

Deel een koe maakt deel uit van de installatie die deze week op de Gentse Korenmarkt te bezichtigen is. Met de campagne ‘Ondernemers ondernemen voor iedereen’ wil VLAIO lokale ondernemers in de kijker zetten. “Ik vind het fijn dat ze ook kleine keuterboerkes zoals ik de kans geven om hun verhaal te doen”, lacht David. Nog tot het einde van de week kan je het verhaal van David en de andere ondernemers gaan ontdekken.

Op Made in Oost-Vlaanderen stellen we er de komende weken alvast een heleboel aan je voor. Lees hier het artikel over de aftrap van de campagne in Gent.

Foto’s: Thomas Lenaerts