thumbnail_28_The_Birdhouse_Start-Ups_Export_S40 (1)

De nieuwe lichting van The Birdhouse: Tengu, dé oplossing voor data-analisten binnen organisaties

GENT – Met 8 zijn ze. De start-ups die dit jaar mogen deelnemen aan het Gentse acceleratorprogramma van The Birdhouse. De voorbije weken stelden we er al een heleboel aan u voor. Zo zijn we vandaag bij de laatste aanbeland. Tengu helpt bedrijven met de complexe overgang naar het worden van een datagedreven organisatie. Hun platform automatiseert taken zoals het binnenhalen en opkuisen van de data, waardoor data-analisten zich kunnen focussen op de effectieve analyse en meerwaardecreatie voor hun bedrijf.

“Tengu is eigenlijk ontstaan vanuit een persoonlijke nood”, vertelt co-founder en CEO Thomas Vanhove, die het platform bouwde tijdens zijn doctoraat aan de UGent. “Om mijn experimenten op te zetten moest ik complexe data-omgevingen bouwen op een gedeelde infrastructuur. Omdat ik de tijd die ik erop spendeerde zo efficiënt mogelijk wilde gebruiken, probeerde ik zoveel mogelijk taken te automatiseren. Zo kon ik twee weken werk uiteindelijk reduceren naar minder dan een dag.”

Interface voor data-analisten

Als een spin off van de UGent en Imec besloot Thomas samen met zijn promotor Gregory Van Seghbroeck in juli 2016 Tengu te commercialiseren. “Bijna elke organisatie zet tegenwoordig data in voor een betere dienstverlening en data-gedreven inzichten. Toch zien we dat data scientists en analisten binnen de bedrijven gemiddeld 80% van hun tijd spenderen aan het vinden en filteren van de juiste data. Dit terwijl hun sterkte eigenlijk zit in het creëren van inzichten uit de data via algoritmes”, zegt Thomas.

“Tengu neemt deze minder relevante taken uit hun handen en automatiseert ze, maar gaat ook echt met de bedrijven op zoek hoe ze op architecturale wijze hun dataprocessen zo veel mogelijk kunnen gaan structureren en vereenvoudigen.”

Nieuwe markt definiëren

De grootste uitdaging voor Tengu is deze toch wel technische materie overbrengen naar potentiële klanten toe. “Het korte, intense traject van The Birdhouse kwam voor ons in dat opzicht als geroepen. We gebruiken alle inzichten die we van hen krijgen om de typische struikelblokken in het groeiproces te vermijden.”

“DataOps, of kort gezet Data tot leven brengen, is een geheel nieuwe markt die pas in 2018 zijn opmars maakte”, aldus Thomas. “Mede daarom denken we dat The Birdhouse besloot zijn schouders onder ons bedrijf te zetten. Als start-up kunnen we deze markt nog mee definiëren en de inhoud ervan bepalen.”

Kapitaalsverhoging

Tengu tekent deze week ook een kapitaalsverhoging van 300.000 euro. Thomas: “Van hieruit willen we de volgende fase van het bedrijf inluiden. Ons team zal uitbreiden van 8 naar 11 personen. Zo nemen we een extra marketing persoon en salesprofiel aan boord. Een verrijking voor het, tot nu toe, zeer technische team.”

Tengu werkte al samen met grote namen als Brussels Airport en The Retail Factory. “In de periode die volgt verwachten we maandelijks een nieuwe klant aan te trekken.”