BEVEREN – Chantal Thielens, voorzitter van de handelaarsvereniging Aangenaam Winkelen Beveren, stond afgelopen zaterdag voor de laatste keer achter de toonbank van haar groenten- en fruitwinkel De Poort in de Yzerhand. De voorbije maanden sloten er heel wat handelszaken de deuren in het Beverse winkelcentrum. De redenen zijn uiteenlopend maar vooral de voedingssector deelt in de klappen.
Op zaterdag 12 januari trok Chantal Thielens van Groenten en Fruit De Poort in Beveren de deur van haar zaak definitief achter zich toe. Met pijn in het hart stopt de zaakvoerster na 7,5 jaar en daarmee verdwijnt er nog maar eens een kleine buurtwinkel in Beveren. “Doordat we vijf grote afnemers verloren zijn, was de zaak niet meer lucratief”, legt Chantal uit. “Wij zijn een delicatessenzaak die kwaliteit hoog in het vaandel draagt. We hebben ons gespecialiseerd in ‘veggie’ en dat wordt geapprecieerd door de mensen. Om 3 uur ’s nachts gaan we op zoek naar kwaliteit op de grote versmarkt. Dat is zwaar, maar zeer leuk. Maar dat concept is passé.”
Domino-effect
Chantal is al jaren het boegbeeld van de handelaarsvereniging Aangenaam Winkelen Beveren. Die organisatie probeert het winkelcentrum levendig te houden met allerlei acties en evenementen. Dat net zij nu het slachtoffer wordt van een economisch dip, is ook voor haar een bittere pil om slikken. “Maar ik blijf wel geloven in ons winkelcentrum”, benadrukt ze. “De handelaars die er nog zijn, doen het namelijk wel erg goed. Het is heel belangrijk dat de mensen weten dat de handelaars in Beveren nog leven. Als de Bevernaar denkt dat het niet goed gaat met ons winkeldorp, zal hij er ook wegblijven. En als dat gebeurt, zal er een soort domino-effect in werking treden. Dat zou catastrofaal zijn, Beveren moet blijven bruisen en ondernemen.”
Mikken op beleving
De huidige consument heeft geen tijd meer heeft om verschillende winkels af te schuimen. Dat blijkt ook uit cijfers van naburige supermarkten. “Handelaars kunnen nog wel het verschil maken als ze meer mikken op ‘beleving’”, zegt Chantal, die intussen al op een nieuw project broedt. “Ik hoop snel te kunnen terugkeren als handelaar. Het is echter nog wat vroeg om hierover al te communiceren.”
Lokaal kopen
“Albert Heijn heeft 1 miljoen passanten per jaar en dat is fenomenaal”, zegt schepen van Lokale Economie Filip Kegels (N-VA). “We doen vanuit het gemeentebestuur en in samenwerking met Aangenaam Winkelen echt ons best om de koopkracht naar Beveren aan te blijven trekken. Ik schreeuw het al zes jaar van de daken dan men lokaal moet kopen. Want zonder klanten overleven de kleine buurtwinkels het niet. Waarom zou je ergens anders gaan kopen als je ook de gewone Beverse handel kan steunen?”