GENT – Coca-Cola European Partners kondigt vandaag een investering van 27,9 miljoen euro aan. De Gentse productie- en distributievestiging, die dit jaar haar 50ste verjaardag viert, krijgt er een nieuwe bliklijn bij. De investeringen in de bottelarij gaan hand in hand met het stimuleren van duurzaam gedrag bij de consument. Zo wil Coca-Cola 100% van haar verpakkingen terughalen tegen 2025, in de strijd tegen zwerfvuil. De werken voor de extra productielijn – een derde bliklijn naast de bestaande glaslijn en de twee saplijnen – starten in januari; in het najaar van 2019 zou alles operationeel moeten zijn.
“De nieuwe bliklijn zal draaien aan een snelheid van 120.000 blikjes per uur en verschillende blikformaten produceren, waaronder de smallere en kleinere blikjes”, vertelt Productiedirecteur Bernard Santens. De voorbije jaren werd de productie- en distributievestiging in Gent gemoderniseerd om een state-of-the-artfabriek te bouwen binnen het bestaande gebouw. Met de nieuwe bliklijn erbij komt de investering van Coca-Cola European Partners voor deze site neer op meer dan 100 miljoen euro voor de afgelopen 3 jaar.
“Zo blijven we ons aanpassen aan de evoluerende markt en de vraag van klanten en consumenten. Tegelijk is deze investering een erkenning voor de mensen in Gent, die hard hebben meegewerkt aan dit groeiverhaal. We zijn ontzettend trots om een lokaal bedrijf te zijn en onze positie in België, opnieuw, toekomstgericht te versterken.”
Ambitieuze visie op verpakkingen & recyclage
Investeren in duurzaam groeien is ook bewust omgaan met verpakkingen. Country Director België en Luxemburg, Etienne Gossart, verduidelijkt: “Onze verpakkingen zijn 100% recycleerbaar. We engageren ons om tegen 2025 al onze verpakkingen terug in te zamelen voor recyclage, zodat ze niet eindigen als zwerfvuil, maar worden hergebruikt als grondstof voor nieuwe verpakkingen. Tegen 2025 willen we bovendien dat elke plastic fles die we op de markt zetten, gemaakt is van 50% gerecycleerd materiaal.”
Coca-Cola zet meer en meer de kracht van haar merken in, om consumenten te sensibiliseren om hun lege verpakkingen in de vuilbak te gooien. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de tien vrachtwagens met een recyclageboodschap mede gerealiseerd dankzij Mooimakers en Wallonie Plus Propre, die vanaf vandaag in heel het land rondrijden. Coca-Cola geeft op het einde van elke TV-spot ook een “recycle me” boodschap mee en dezelfde boodschap prijkt ook op de doppen van de plastic verpakkingen/