Balls-Glory-02

Mercurius kiest voor dagschotel 2.0

GENT/ZINGEM – Balls & Glory wint de Mercuriusprijs en krijgt daarmee de titel “winkelconcept van het jaar”. De eervolle tweede en derde plaats zijn voor Thuiszorgwinkel en Elektro Van Assche. De Mercuriusprijs is al 30 jaar de meest prestigieuze prijs in de handel en wordt uitgereikt door Comeos, de federatie voor handel en diensten in België.

Restaurant en foodtruck Balls & Glory speelt in op de trend naar de ‘dagschotel 2.0”: de snelle hap die géén fastfood is, maar kwalitatief, authentiek en duurzaam. Niet alleen vleeseters komen er aan hun trekken; er zijn ook vegetarische en veganistische opties.

Juryvoorzitter en professor Retail- en Trademarking aan de Vlerick Business School Gino Van Ossel is laaiend enthousiast over de winnaar: “De jury koos dit jaar met Balls & Glory voor ondernemerschap van bij ons, voor een winkelconcept dat op een intelligente manier in omnichannel wordt uitgerold, voor een model dat eerst de thuismarkt en dan de wereld kan veroveren. Na een aantal trial & errors is het model nu klaar voor de grote doorbraak.”

Horeca is retail op zijn best

De man achter de ballen, Wim Ballieu, klinkt uiterst tevreden: “Ik ben super fier op deze prijs. We zien deze erkenning als een waardering voor de horecasector in zijn totaliteit: horeca is retail op zijn best, een mooie mix van product, service & beleving.”

Gino Van Ossel voegt nog toe: “Balls & Glory heeft het perfecte evenwicht gevonden tussen de behoeftes van de klant en de noden van de ondernemer. Het bedrijfsmodel met centrale keuken laat toe op een efficiënte en winstgevende manier met een witte kassa te werken. Het is een concept dat schaalbaar tot een keten kan worden uitgerold”.

3de plaats voor Elektro Van Assche

De derde plaats was voor Elektro Van Assche uit het Oost-Vlaamse Zingem. Zaakvoerder Carine Van Assche gelooft rotsvast in winkelbeleving. In een digitale wereld weten ze zich te onderscheiden dankzij een uitmuntende klantgerichte service en via een doordachte winkelinrichting. Door deel te nemen aan events samen met andere retailers slagen ze erin om zich te verankeren in de lokale gemeenschap.