w940q85_Z2018_118_080

The Oval Office schrijft geschiedenis met UGent

GENT — ‘UGent groet student.’ Om die boodschap kon je niet heen in de weken rond de start van het academiejaar. De verwelkomingscampagne die communicatiebureau The Oval Office creëerde voor de Gentse universiteit is een knap staaltje van community building en positive activism. De universiteit brak een week lang uit. En daarbij werden oude tradities niet gespaard.

Voor het eerst in de geschiedenis wilde de UGent een nieuw elan geven aan de opening van het academiejaar. De doelstelling was duidelijk: meer betrokkenheid, verbondenheid en trots creëren bij studenten, personeel en de Gentse bevolking. Er moest kortom een gevoel van community komen. The Oval Office werkte daarop een eigenzinnige openingsweek uit, met één duidelijke boodschap: UGent groet student.

 

Zichtbaarheid in de stad

De aftrap van de campagne gebeurde door de supporters van voetbalclub AA Gent: tijdens de match tegen Sint-Truiden ontrolden ze een 20 meter lange tifo om de studenten welkom te heten in Gent. De ‘UGent groet student’-boodschap werd vervolgens verspreid op grote panelen, advertenties in De Gentenaar en met gepersonaliseerde affiches bij handelaars rond de campussen in Gent en Kortrijk.

Openingsstoet breekt met traditie

De stoet waarmee het academiejaar officieel werd geopend, vormde het hoogtepunt van de campagne. Voor het eerst werden naast bestuurders, decanen, professoren en directeurs ook alle medewerkers van de universiteit uitgenodigd. Het werd een positieve optocht met drummers en welkomstboodschappen. Bovendien kon iedereen de stoet en de openingszitting volgen via een livestream op de Facebookpagina van UGent.

Belevingen voor studenten

Na de officiële opening waren er bijna dagelijks live belevingen voor de studenten. Zo kwam er een drumband langs in de campussen, werden er kookworkshops georganiseerd, gratis gadgets uitgedeeld en een initiatie tai-chi en yoga gegeven. De live belevingen kregen trouwens een online verlengstuk, met elke dag updates via de verschillende online kanalen van de UGent.

The Oval Office

The Oval Office creëert geïntegreerde campagnes die een slimme mix maken tussen live (events en brand activation) en communicatie (on- en offline). Met slechts één doel: ‘mensen merken laten beleven’. Het bureau werkt vanuit Antwerpen, Brussel, Gent en Amsterdam en telt 65 medewerkers. The Oval Office werkt voor heel wat gerenommeerde organisaties en merken waaronder AB Inbev, Adobe, Aquafin, Agentschap voor Natuur en Bos, Apple, BMW, BNP Paribas Fortis, Brussel Mobiliteit, bpost bank, DEME, Google, MINI, Nintendo, Proximus, Stad Gent, Thalys en de Vlaamse overheid.