img5b0d42929d6e0

Gault&Millau smaakt marketingcampagne van Callebaut

WIEZE – Callebaut won gisterenavond met ruby RB1, het vierde type chocolade na pure, melk- en witte chocolade voor ambachtslui en chefs, de ‘Marketing award 2018’ van Gault&Millau. “Als je een vierde chocoladesmaak op de markt loslaat, hoort daar het nodige lawaai bij. Je lanceert die dan ook niet elk jaar”, zegt Frederic Janssens, Global Brand Manager Callebaut, die heel blij is met de prijs.

De ‘Culinary Innovator awards’ worden dit jaar voor de derde keer uitgereikt aan personen, bedrijven of instellingen met een innovatieve visie, concept, dienst of product die een meerwaarde biedt aan de culinaire wereld. Onder meer de meest innovatieve ingrediënten, gerechten, dranken of bereidingen worden erkend, maar ook de technologisch meest vooruitstrevende producten en speciale concepten.

Het spannendste in de chocolade-industrie in decennia

Ruby RB1, de eerste ruby chocolade speciaal voor ambachtslui en chefs, werd begin april in wereldprimeur in België gelanceerd. De chocolade met intens fruitige smaak met frisse, zure toetsen werd toen al “het spannendste wat er in de chocolade-industrie in decennia staat te gebeuren” genoemd. Twee maanden na de lancering wordt Callebaut nu beloond met Gault&Millaus ‘Marketing award 2018’.

“We zijn erg blij met de ‘Marketing award 2018’ voor de lancering van ruby RB1. Onze marketingaanpak heeft zijn effect dan ook niet gemist – je gaat moeten zoeken naar iemand die ondertussen nog niet van ruby gehoord heeft. Het is bovendien een eer om een dergelijke award op Belgische bodem te mogen ontvangen. België is nog steeds onze thuismarkt en het is met trots dat we de eer van de Belgische chocolade verdedigen.”

Ook internationaal is er veel animo rond ruby RB1. “De award van gisterenavond is een bevestiging van de internationale interesse voor ruby RB1 chocolade die we tot op vandaag merken. Vorige week nog ontvingen we een award op de Sweets & Snacks Expo in Chicago”, aldus Frederic Janssens.

Meer dan tien jaar onderzoek

De uitvinding van ruby RB1 is het werk van de wereldwijde R&D-centra van Barry Callebaut, de Jacobs University (Duitsland) en meer dan 175 jaar ervaring in inkoop en productie. Ruim tien jaar geleden werd ontdekt dat ruby chocolade gekoppeld is aan precursoren in een specifiek type bonen: de “ruby” cacaoboon. Aan RB1 worden geen vruchtenaroma’s of kleurstoffen toegevoegd: het dankt zijn kleur en specifieke smaak uitsluitend aan de deskundige selectie en zorgvuldige verwerking van de ruby bonen en is het resultaat van jarenlang onderzoek.

Vijf maanden na de lancering van ruby RB1 in België – in september 2018 – zal de chocolade ook beschikbaar zijn voor de horecamarkt.