LOKEREN/MELLE – Op 15 mei werd in Antwerpen voor de 20ste keer de Gouden Veer uitgereikt. Deze 2-jaarlijkse marketingprijs bekroont de beste Nederlandstalige verkoopbrief. Naast de hoofdprijs zijn er ook 2 Eervolle Vermeldingen en een studentenprijs. Het volledige podium kleurde Oost-Vlaams (met een West-Vlaams accent).
De Gouden Veer ging naar copywriter Mark Van Bogaert uit Lokeren met zijn brief voor danscompagnie Platform-K. Professor Stijn Verrept, juryvoorzitter en oprichter van de Gouden Veer, loofde “het schitterend samengaan van beeld, beeldspraak en perfecte formulering”. Het Gouden Dons, het studentenzusje van de Veer, ging naar marketingstudent Mathieu Vanderschaeghe van de hogeschool VIVES uit Kortrijk. Zijn docent Wouter De Schepper uit Melle mocht mee het podium op als winnende coach. Even later won Wouter De Schepper ook zélf.
Twee keer dubbelslag
Naast voltijds docent is Wouter De Schepper ook freelance copywriter. De jury bekroonde zijn originele eindejaarsbrief, waarin hij zijn klanten bedankt, met de 2de Eervolle Vermelding. Dit omwille van de onverwachte invalshoek en vorm, de goed opgebouwde boodschap en het vlotte Nederlands. Zo werd hij de allereerste copywriter die bij de Gouden Veer 2 keer in de prijzen viel op dezelfde avond.
Enkele minuten later zorgde Mark Van Bogaert voor een 2de dubbelslag. Hij won naast de Gouden Veer ook de 1ste Eervolle vermelding. De jury bestempelde zijn brief voor de boomplantdag van Natuurpunt als “een uitmuntend professioneel werkstuk, dat uitblinkt in illustratie, opmaak, direct taalgebruik, woordspeling en nuchtere argumentatie”. Beiden deelden trouwens al eens het podium in 2014.
Kruisbestuiving
“Lesgeven aan bachelorstudenten is geen makkie”, zegt de docent-copywriter. “Maar mijn freelance-activiteit zorgt voor een enorme kruisbestuiving. Zowel mijn vakken als mijn klanten worden er beter van.” Naast enkele eigen klanten werkt Wouter De Schepper voor het Gentse kantoor van communicatiebureau The Oval Office. Met The Oval Office werd hij op 21 april nog runner-up bij de Belgian HR Awards met een employer branding-campagne voor hun klant OCMW Gent.