EREMBODEGEM – Met een omzet van bijna 2,36 miljard euro kijkt Ontex op een sterk 2017 terug. Toch heerst er ontevredenheid bij de luierfabrikant uit Erembodegem want de overname van Hypermarcas in Brazilië zette een rem op de groei. Er worden nu maatregelen getroffen.
De omzet van Ontex kende een groei van 18,2 procent. De winst kwam uit op 266,4 miljoen euro, goed voor een stijging van 11,3 procent. Als het aandeel vanuit Brazilië achterwege zou worden gelaten, zou het gaan om een toename van 12 procent. Maar het Braziliaanse Hypermarcas behoort nu eenmaal tot Ontex. De luierfabrikant uit Erembodegem telde er vorig jaar zelfs 286 miljoen euro voor neer. Sindsdien bleek de nieuwe dochteronderneming meer problemen op te leveren dan gewenst.
Zo werd in het derde kwartaal van 2017 al bekendgemaakt dat duurdere grondstoffen, wisselkoerseffecten en een tijdelijk negatief resultaat in de Braziliaanse business tot lagere marges had geleid. Overmatige kortingen die niet in de boekhouding werden opgenomen, wat op het einde van het jaar voor 15 miljoen euro extra kosten zorgden, vormden de druppel.
Vertrouwen blijft behouden
“De vorig jaar overgenomen Braziliaanse activiteiten hadden inderdaad een impact op de algehele winstgevendheid van de groep”, zegt Charles Bouaziz, ceo van Ontex. “Dat is teleurstellend, maar we hebben gepaste acties ondernomen en zullen dit blijven doen.”
Er werd ingegrepen in het systeem van de kortingen, procedures en controles werd op punt gezet en momenteel wordt bekeken hoe de omzet en rendabiliteit op lange termijn verbeterd kan worden.
“We blijven vertrouwen hebben om op lange termijn een belangrijke rol te spelen in de Braziliaanse markt voor persoonlijke hygiëne.”