outspot_thomas_en_stefan

Outspot krijgt steun uit onverwachte hoek

SINT-MARTENS-LATEM – De investeringsmaatschappij BNP Paribas Fortis Private Equity neemt een minderheidsbelang in Outspot, de allereerste aanbieder van online groepsaankopen in België. Deze samenwerking stelt het Oost-Vlaamse e-commercebedrijf in staat om verder te professionaliseren en het aanbod en de internationale activiteiten verder uit te bouwen.

Outspot werd in 2009 opgericht door de broers Stefan en Thomas Van Overbeke. Het is de eerste aanbieder van online promoties in België. De onderneming biedt zijn klanten via een gratis nieuwsbrief interessante aanbiedingen die gedurende beperkte tijd beschikbaar zijn. Door de uitbreiding van de activiteiten in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Spanje telt Outspot intussen bijna 17 miljoen ‘volgelingen’. De kmo is goed voor twintig vaste jobs in het hoofdkwartier in Sint-Martens-Latem.

Stefan en Thomas Van Overbeke, zien nu BNP Paribas Fortis mee instappen in het kapitaal. De broers behouden wel de meerderheid van de aandelen. “We zien in BNP Paribas Fortis Private Equity een dynamische en onafhankelijke partner die begrijpt waar we mee bezig zijn en die volop bereid is te helpen om onze plannen te realiseren”, zegt Thomas Van Overbeke. “We zijn enorm geëvolueerd sinds onze beginjaren, maar in e-commerce is het van groot belang om te blijven innoveren en te blijven inspelen op de wisselende noden en verlangens van de klant. Met een stevige internationale financiële partner aan onze zijde staan we sterker dan ooit om als een van de weinige puur Belgische e-commercebedrijven deze uitdaging aan te gaan.”

Groei in binnen- en buitenland

Het bedrijf groeide in 2012 via twee overnames uit tot één van de grotere spelers in de Benelux. In België kocht het Promocity, toen de derde grootste speler in ons land. In Nederland verwierf het GoShareThis. Eind 2015 nam Outspot bovendien Groupolitan over van Rossel om de positie in België verder te verankeren.

Intussen heeft Outspot zijn Nederlandse activiteiten verder uitgebreid en boorde het bedrijf in 2014 bovendien markten aan in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Spanje. Daardoor is het ledenaantal vandaag opgelopen tot circa 17 miljoen. Samen met het uitgekiend productaanbod en de gerenommeerde klantenservice doen al deze overnames de omzet van Outspot jaarlijks stijgen met ongeveer 20%. Het doel is om de groei in 2018 nog te versnellen via bijkomende overnames in het buitenland.