DEINZE – De aandelen van de Harelbeekse Beltrami Groep, een internationale groothandel in natuursteen, komen terecht in de handen van de groep Brachot-Hermant uit Deinze. De overdracht belooft een sterkere marktpositie en schaalvergroting voor zowel Beltrami als voor Brachot. Dit bewijst dat de continuïteit en consolidatie in de natuursteen- en bouwsector voortduurt. De nieuwe groep is goed voor 140 miljoen euro omzet.
Met de overdracht van de Beltrami Groep brengt Brachot-Hermant één Belgische groep tot stand, met directe aanwezigheid in België, Frankrijk, UK en Polen. Gecombineerd met de knowhow, productassortiment en human capital leidt deze overdracht tot tal van synergieën. Een complementariteit met voordelen naar productaanbod, kostenstructuur, klanten- en leveranciersbestand en dagelijkse bedrijfsvoering.
Zowel Beltrami als Brachot-Hermant zijn familiebedrijven met een traditie in de ontginning, import, productie en distributie van natuursteen tegels en platen. Brachot-Hermant is nog steeds volledig in handen van de familie Van Overberghe. Beltrami werd opgericht door de familie Callewier in 1986. Deze laatst genoemde stapt nu uit het kapitaal en draagt alle aandelen over naar Brachot-Hermant. Zowel eigenaar Herwig Callewier als zoon Bram treden toe tot het nieuwe directiecomité, kwestie van de continuïteit te helpen verzekeren binnen de groep die staat voor 140 miljoen euro omzet en 550 medewerkers zal tellen.
Consolidatie sector
Volgens alle partijen is er in de natuursteensector al enige tijd een consolidatie aan de gang, zowel aan leveranciers- als aan klantenzijde. Groothandel moeten hierop inspelen e zich aanpassen via meer schaalgrootte. Dirk Van Overberghe, algemeen directeur Brachot-Hermant, is tevreden: “Het is onze wens en ambitie om de bewezen succesformule van Beltrami en Stoneasy.com verder uit te bouwen”, zegt Van Overberghe. “Beltrami beschikt over een goede marktpositie, bekwame en enthousiaste medewerkers, een groot klantenbestand en betrouwbare leveranciers. Met het nieuwe management zal de Groep nieuwe kansen benutten om de marktpositie van de merken Beltrami, Stoneasy.com en Brachot verder uit breiden in Europa.”