RUPELMONDE – Het internationale B2B-netwerk BBN heeft ARK Communicatie bekroond met een Golden Bee Award in de categorie Best Use of Creative. Die award verzilverde het communicatiebureau uit Rupelmonde dankzij de imagocampagne eneloop expedition 2100.
De eneloop expedition 2100 werd ontwikkeld voor Panasonic Energy Europe en stond volledig in het teken van het duurzame karakter van de eneloop-batterijen. De expeditie was een avontuurlijke wandeltocht van 2.100 kilometer door Europa, waarbij drie duo’s het 120 dagen lang tegen elkaar opnamen in verschillende opdrachten. Sociale media vormden daarbij een belangrijk element.
“Elk duo stopte in vier steden om met de hulp van fans en toevallige voorbijgangers groene energie op te wekken. Daarvoor kregen ze een eigen Facebookpagina om de doelgroep te activeren en stemmen te ronselen. Recensies en verhalen van volgers kregen werkelijk een eigen leven op de expeditiewebsite”, zegt Ben Verleysen, managing director bij ARK Communicatie. “Het was dan ook die betrokkenheid van de fanbases die de doorslag gaf voor het winnen van de award.”
Viraal
Niet alleen Panasonic Energy Europe en de wedstrijddeelnemers, maar ook de sponsors, milieuorganisaties en verdelers van Panasonic eneloop-batterijen deelden het verhaal via allerlei kanalen. “Zo ging de campagne al viraal nog voor de trektocht begon”, vertelt Ben Verleysen.
De finalisten kwamen vorige week over de eindmeet in Milaan. Het koppel Litouwse Britten Romas en Simona van Team Yellow wonnen de hoofdprijs van 21.000 euro voor hun groene doel Čepkeliai-Dzūkija National/PAN Park, een Litouwse ngo die zich inzet voor het ecosysteem van het Dainava-woud.