CNG-vulstation

IVAGO opent grootste CNG-vulstation

IVAGO, de Intergemeentelijke Vereniging voor Afvalbeheer in Gent en Omstreken, heeft het grootste CNG-vulstation in zijn soort in België in gebruik genomen. Dat gebeurde in het bijzijn van Vlaams minister van Energie Bart Tommelein.

“Voor elk nieuw voertuig kiest IVAGO vandaag voor CNG of elektriciteit, tenzij dit technisch nog niet mogelijk is”, legt Tine Heyse, voorzitter van de raad van bestuur van IVAGO, uit. Momenteel beschikt de afvalbeheerder over een 11-tal pick-ups, 10 bestelwagens, 7 ophaalwagens en 1 gesloten vrachtwagen die uitgerust zijn met CNG als brandstof. Daarnaast zijn er ook een paar elektrische wagens en straatstofzuigers. “Tegen 2021 zullen niet minder dan 106 IVAGO-voertuigen, waarvan 55 ophaalwagens, gebruik maken van CNG.”

Een CNG-voertuig stoot 23 procent minder CO2, 70 procent minder stikstofoxiden en bijna geen fijn stof en SO2 uit. “Het is momenteel, voor de meeste toepassingen bij IVAGO, het meest bedrijfszekere en breed beschikbare alternatief in de transitie naar nog schonere brandstoffen zoals biogas, elektriciteit of waterstof. Waar het kan, opteren we voor elektriciteit.”

Eigen vulstation

Tot voor kort moesten de CNG-voertuigen van IVAGO buitenshuis om te tanken. De installatie van het eigen aardgastankstation betekent dan ook een gevoelige tijdswinst. Het station telt 4 fastfill- en 22 slowfill-laadpalen voor Compressed Natural Gas of samengeperst aardgas.

De fastfill-installatie bestaat uit twee dubbelzijdige zuilen, zodat vier voertuigen er tegelijk kunnen tanken. Kleinere voertuigen kunnen gebruik maken van de kleine vulpistolen. Zo’n tankbeurt neemt ongeveer evenveel tijd in beslag als bij een traditioneel tankstation. Daarnaast zijn er twee grote vulpistolen waarmee vrachtwagens in minder dan 10 minuten van CNG kunnen worden voorzien.

De slowfill-laadpalen dienen dan weer om de vrachtwagens ’s avonds op hun parkeerplaats vol te tanken. De chauffeur koppelt het voertuig na de dagtaak aan. Tegen ’s morgens zijn de wagens volgetankt. “De keuze voor een slowfill-installatie is ook een logische keuze. ’s Nachts worden de vrachtwagens niet gebruikt en dergelijke installatie is goedkoper”, aldus Tine Heyse.

Pitpoint, een bedrijf gespecialiseerd in productie en verdeling van schone brandstoffen, stond in voor de bouw van het vulstation en verzorgt ook het onderhoud. In de komende drie jaar wordt het aantal slowfill-laadpalen nog uitgebreid tot 62 stuks.