Op de uitreiking van de Cuckoo Awards hebben The Fat Lady en Wijs, beiden uit Gent, een hele resem prijzen in de wacht gesleept. Het gaat om zeven awards in totaal. Wijs pakt er twee. The Fat Lady is de grote winnaar en keert met vijf prijzen huiswaarts. De Cuckoo awards gaan uit van de Belgian Direct Marketing Association en zijn weggelegd voor de beste direct marketingcampagnes van het jaar.
Wijs ging met de eerste prijs aan de haal in de categorie van meest effectieve traffic awareness. Die wonnen ze met hun campagne What would they do without you? voor Delta Lloyd Life. “Onze doelstelling was om een levensverzekering, wat een moeilijk product op de markt is, relevanter te maken bij het doelpubliek”, zegt client service director Charlotte Vanhoutte. “We zijn dan vertrokken vanuit het standpunt: Wat zouden ze doen zonder jou? Een vraag die ouders zich soms wel eens stellen wanneer het om hun kinderen gaat.” Met BadBot/RoboBain voor Van Marcke won het Gentse digitale communicatiebureau zilver in de categorie van beste innovatief idee. “De twee prijzen zijn vrij straf. We zijn met Wijs wat aan het afwijken van puur webdevelopment en meer de richting van bredere communicatie en campagnes aan het opgaan. Het is leuk om te merken dat de eerste projecten meteen geapprecieerd worden. Niet alleen door de klanten, maar ook door de markt.”
The Fat Lady kon met de survivalgidscampagne voor Wolters Kluwer rekenen op twee prijzen. Enerzijds was er brons in de categorie van beste contentcampagne. Anderzijds had de survivalgids het op één na meest creatieve design. De survivalgids is een kleine, handige gids die twintig survivaltips voor op de werkvloer bevat. Die moet de doelgroep wegwijs maken in de meer dan 1.500 opleidingen die Wolters Kluwer aanbiedt. Het concept kon op succes rekenen, want de communicatie resulteerde in een significante stijging van 23 procent van het aantal inschrijvingen voor de cursussen rond personal skills. Verder was er nog brons voor het project We helpen je kiezen wat je worden wil voor de Stad Gent in de categorie van beste targeting. Ook Wij hebben Crohn / Wij hebben colitis voor Takeda won brons voor beste contentplatform. In diezelfde categorie haalde The Fat Lady nog een zilveren medaille met claimjeidee.be voor DNS Belgium.