Steeds meer mensen kopen biologische groenten en fruit, kiezen voor lokaal geteeld voedsel of eten minder vlees. Het Gentse Uulki, een merk van duurzaam keukengerei, is volgens oprichters Bart Ulens en Helga D’Havé dan ook een logische, volgende stap in de keuken. Het concept slaat alvast aan, want Uulki was genoodzaakt om op zoek te gaan naar een grotere opslagplaats. Het bedrijf heeft nu zijn intrek genomen in Bedrijvencentrum De Punt in Gentbrugge.
“We droomden ervan om duurzaamheid in de keuken mainstream te maken. Maar om ze echt toegankelijk te maken, moeten duurzame alternatieven dezelfde kwaliteit bieden als niet-duurzame producten en mogen ze niet duurder zijn. Daarom hebben we Uulki gecreëerd”, vertelt Bart Ulens. Uulki verkoopt allerlei keukengerei, zoals snijplanken, kooklepels, spatels, deegrollen en messenslijpers. “We zetten daarbij vooral in op hout, een hernieuwbare grondstof. Het gaat meer bepaald beukenhout uit duurzaam beheerde bossen in België of een ander Europees land. Door lokaal hout te gebruiken, houden we tevens de koolstofuitstoot van het transport laag”, vult Helga D’Havé aan. Daarnaast heeft het bedrijf eigen houtbehandelingsproducten ontwikkeld, zodat het gerei langer meegaat.
De producten van Uulki kunnen in de webshop en op diverse webplatforms worden gekocht, maar er is ook een groeiende B2B-interesse voor de houtoliën en -waxen. Die toenemende interesse zorgde voor een verhuis naar een grotere opslagplaats in Gentbrugge. “Het is voor ons de ideale plek om verder te groeien. We baden er in een inspirerende ondernemersomgeving en hebben toegang tot de nodige faciliteiten om in alle rust verder aan onze onderneming te bouwen. Dat is nodig, want we willen ons aanbod in 2017 fors uitbreiden”, besluit het duo.