pic02

Gentse startups leggen uit hoe bedrijven succesvol kunnen schalen

pic02In het kader van de Global Entrepreneurship Week vindt op 14 november in de KBC-toren in Antwerpen vanaf halfzes de tweede editie plaats van het gratis event “In the spotlight”, dat ondernemerschap en startups in de kijker zet. De focus ligt deze keer helemaal op het succesvol schalen van jonge ondernemingen.

Omar Mohout, de grote Belgische specialist, komt er een keynote geven, en daarna volgen ook nog vier getuigenissen van bedrijven. Het gaat om ThreeAndMore, Teamleader, Techventures en Hello Customer. Dat die drie laatste bedrijven uit Gent komen, is natuurlijk geen verrassing, want in diverse publicaties is er de jongste tijd op gewezen dat Gent de scale-upstad bij uitstek is van België.

Teamleader groeit onder leiding van Jeroen De Wit als kool. Het bedrijf biedt aan kleine en middelgrote ondernemingen SaaS-oplossingen aan voor onder meer CRM, projectplanning en facturatie en heeft zich via kantoren in Amsterdam en Berlijn ook al internationaal op de kaart gezet.

Hello Customer, opgericht door Leslie Cottenjé, Bram De Vos en Joeri Pansaerts, onderzoekt aan de hand van de Net Promotor Score permanent de klantentevredenheid en mag steeds meer belangrijke spelers aan zijn klantenlijst toevoegen, onder meer uit de retailsector.

Henri Jacobs (foto) en Tom Van den Bulcke van Techventures zijn rasondernemers die met de wendbaarheid, die kenmerkend is voor startups ook grote ondernemingen helpen anticiperen op de constante veranderingen, evoluties en innovaties binnen de sector. Tegelijk doen ze ook zelf aan productontwikkeling, met een voorkeur voor duurzame projecten en/of projecten die een maatschappelijke impact hebben. Het digitaliseren van een business kunnen ondernemingen immers niet waarmaken door alleen te investeren in een responsive website of een mobiele app. Daarvoor is een echte digitale strategie nodig en die ontbreekt naar het zeggen van Henri Jacobs nog altijd bij 90% van de ondernemingen. Volgens Henri Jacobs en Tom Van den Bulcke blijven ondernemingen inderdaad steken bij het beheren en controleren van processen en denken ze te weinig na over innovatie,  productontwikkeling en nieuwe businessmodellen. Andere organisaties beginnen daar volgens de jonge ondernemers wel mee maar pakken het niet altijd op de meest efficiënte manier aan.

Meer informatie : https://startups.be/events/in-the-spotlight-scale-up-stories-learnings-from-scaling-up/1710