nele-en-steph-journuit-570f3fef1c0b1

Onderneemsters pakken uit met nieuw meubelmerk

nele-en-steph-journuit-570f3fef1c0b1Ex-journaliste Stephanie Duval (links op de foto) en handelsingenieur Nele Pieters (rechts) richtten enkele jaren geleden het consultingbedrijf Rpprt op, dat nogal wat werkt rond storytelling en veel advies geeft aan lifestylemerken. Zij  zijn het toonbeeld van moderne ondernemers die als “digital nomads” de hele wereld als hun werkplaats zien. Zo woont Stephanie Duval momenteel in Zwitserland.

Recent hebben ze ook het meubelmerk Journuit gelanceerd. “We hebben dat gedaan vanuit de overtuiging dat een interieur voor iedereen de reflectie moet zijn van het leven dat hij of zij wil leiden en vanuit de vaststelling dat het kennelijk een hele uitdaging is om “soulmate” meubels te vinden”, zegt Stephanie Duval. “Het is bijvoorbeeld niet gemakkelijk om een zetel te vinden die comfortabel, mooi én betaalbaar is, en tegelijk ook nog eens perfect beantwoordt aan e persoonlijke smaak van de consument.”

Journuit beschouwt het als zijn missie om de sweetspot te bereiken tussen hoge kwaliteit en betaalbaarheid enerzijds, en mooi design en perfect comfort anderzijds. “We zijn zelf geen meubelmakers, maar we werken met de crème de la crème in België om onze visie te verfijnen en onze designs te produceren. Als buitenstaanders in de interieurwereld aanvaarden we de status quo die al decennialang regeert niet, en zo komen we tot verrassende resultaten” verduidelijkt Nele Pieters.

Journuit houdt de zetels naar eigen zeggen betaalbaar door ingrijpend te gaan snoeien in onnodige kosten. “We huren geen beroemde designers in, we openen geen chique flagship winkels en we zullen nooit dure reclamecampagnes gaan voeren. Al onze tijd en energie investeren we in research en ontwikkeling, om zo de specialist te worden in superkwalitatieve meubels die er goed uitzien, nog beter zitten en volledig in België gemaakt worden.”

Ook op distributie hebben de onderneemsters een heel moderne kijk. “We verkopen onze sofa’s dus enkel online, in onze eigen webshop, http://www.journuit.be. Daar is alles terug te vinden over elk klein detail van de ontwerpen: van de verschillende modellen tot de keuze in materialen en consumenten kunnen er ook in een “atelier” hun eigen droomsofa samenstellen. “Maar we begrijpen ook dat mensen graag eens eerst een zitbank of zetel uittesten voor ze er een bestellen”, zegt Nele Pieters. “Daarom werken we samen met enkele toffe locaties in België waar onze drie verschillende odellen werden verwerkt in het interieur en waar consumenten ze naar hartenlust kunnen gaan proberen en in onze stalenboeken kunnen neuzen. Zo zijn de meubels nog tot 18 december te zien in een huis in de Gentse Kasteellaan, bij het pop-upproject Roomin.”